Nya verksamheter på gång hos Långdahls

Publicerad tis, 09/12/2023 - 09:29

Varje år köper Långdahls Logistik in nya maskiner för mellan 30 och 50 miljoner. Gruvan är en krävande miljö och med aktivitet uppemot 20 timmar om dygnet slits fordonen ut på bara tre år i snitt. Men gruvan är inte den enda arena som Långdahls verkar på – allt började med mejeritransporterna.

Historien om Långdahls börjar 1988 när Elving Långdahl, då lastbilsförare på ett mindre mejeri i Grådö, skaffar sig sin första egna lastbil, sin första medarbetare och grundar Långdahls Åkeri. De första decennierna hade bolaget fullt fokus på mejeritransporter, framför allt åt dåvarande Milko, men i slutet av 2011 gick Milko i graven. Verksamheten startades dock snart upp igen i det nya bolaget Grådö Mejeri som under en kort period är en del av Coop men sedan blir uppköpt av Falköpings Mejeri. Milkos avveckling innebar att Elving fick säga upp många ur personalen, men det nya mejeriet gick bra och det dröjde inte lång tid innan antalet anställda var tillbaka på samma nivå, och snart ännu högre.

– Vi kom tillbaka och idag väger vi in mer mjölk än någonsin under en dag. Vi har vuxit med Grådö och idag har mejeriet större upptagningsområde än vad det hade under Milkos tid. Det handlar om en radie på ungefär 20 mil. Det här är också en av Sveriges mest moderna mejerianläggningar skulle jag tro, så det ser riktigt bra ut för framtiden, säger Elving Långdahl.

Lastbilar Långdahls

2015, ganska nära inpå att Grådö Mejeri blev en del av Falköpings mejeri dök en ny stor möjlighet upp. Sedan 2008 hade Långdahls haft ett mindre uppdrag för Boliden vid Garpenbergsgruvan, ett par bilar och lika många anställda som hade körningar ovan jord. Men nu hade bolaget vunnit en upphandling om att ta över den underjordiska logistiken i hela gruvan. Det nya uppdraget innebar att Långdahls kunde ta över anställningarna för de flesta av de 80 personer som jobbat med transporter i gruvan för den tidigare entreprenören, och dessutom komplettera med några av sina egna anställda. Sedan dess har även gruvverksamheten vuxit, säger Elving Långdahl.

– Boliden ökar sin aktivitet för varje år. Nu är de uppe i 3,2 miljoner ton berg som bryts på ett år, och ökningstakten är ungefär 175 00 ton per år. Så även här kan vi växa tillsammans med vår kund och vi har ökat bemanningen med ett tjugotal nya medarbetare sedan vi startade 2015.

I maskinparken finns nu över 50 fordon och andra enheter i form av bland annat lastbilar, lastmaskiner, väghyvlar, vattendumprar, tankbilar och betongbilar. Bara förra året investerade bolaget i 7–8 nya lastbilar och lika många lastmaskiner.

– Gruvlastaren har vi haft i ett år. Den kan fjärrstyras och det är den dyraste maskinen i parken, säger Elving Långdahl.

Medarbetare Långdahls

Det var i och med Bolidenavtalet som de olika verksamheterna separerades i olika bolag. Gruvverksamheten ligger numera i Långdahls Logistik medan mejeriverksamheten ligger kvar i Långdahls Åkeri. Den senaste tiden har Långdahls vuxit ut till en liten åkeri- och service-koncern i och med fastighetsbolaget Kättingen, men framför allt däckfirman TC Däck.

– Min tidigare däckleverantör Tony i Hedemora, som jag köpt från i många år, ringde mig en dag och sa att han skulle gå i pension. Sedan frågade han om jag var intresserad av att köpa bolaget. Vi hade faktiskt funderat på om vi skulle ha en däckfirma, så det passade riktigt bra. Jag hade varit trogen Tony under många år så att starta något eget kändes svårt, men när han själv ville sälja så blev det ju perfekt, berättar Elving Långdahl.

– Hans grabbar ska också jobba kvar i verksamheten.

Rent tekniskt blev det inget köp av bolaget i sig, det behöll Tony, men allt som tillhörde TC Däck fördes över till ett nytt bolag – inklusive namnet. Just nu byggs ett nytt stort däckhotell för tunga fordon i Hedemora och här kommer däckbutiken, däckhotellet och även en ny verkstad för personbilar och lätta lastbilar att samsas.

– Verkstaden är en franchise för Mekonomen. Eftersom vi har en lokal med en del kapacitet över så passade det bra att även ha en verkstad. Och butiken öppnade vi i april, den har 50-talsstuk eftersom både jag och mina pojkar har ett intresse för det. Det blir också några nyanställningar – vi går från två killar som jobbar med däckverksamheten till fem nu under hösten.

Hur ser du på framtiden, blir det ännu fler nyheter i verksamheten?

– Ja, absolut. Det kommer bli nya förändringar ganska snart. Men det är än så länge inte officiellt. Sedan vet man aldrig, situationen kan ändras snabbt när man kör på avtal. Och om du frågat mig för ett drygt år sedan så hade jag inte haft en aning om att vi snart skulle ha en däckverkstad med butik. Vi är rätt snabba i våra beslut.


Text: Mats Hellström
Foto: Annette Eilert
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 4 2023. Läs gärna mer om Långdahls gruvtransporter här.

Om Långdahls
Är en liten åkerikoncern i Bergslagen som består av tre verksamma bolag och ett fastighetsbolag. Långdahls Åkeri AB kör främst mejeritransporter i Mellansverige för Grådö mejeri, Långdahls Logistik AB driver logistikverksamheten i Garpenbergsgruvan och TC Däck har däckbutik, verkstad och snart även ett större däckhotell.

LÅNGDAHLS LOGISTIK
Antal anställda: Ca 100
Omsättning: 150 miljoner kr (2021)
Kontor/verksamhet: I Garpenberg

LÅNGDAHLS ÅKERI
Antal anställda: Ca 60
Omsättning: Ca 70 miljoner kr (2022)
Kontor/verksamhet: I Grådö (leveranser över mellersta Sverige)

TC DÄCK
Omsättning: Ca 3,6 miljoner kr (2022)
Antal anställda: 2 (men inom kort 5)
Kontor/verksamhet: I Hedemora