Nej till försäljningsstopp blev ja efter förhandling

Publicerad ons, 03/29/2023 - 12:33

I februari röstade Europaparlamentet för att förbjuda försäljning av personbilar och lätta lastbilar med förbränningsmotor med början 2035. Men förslaget fastnade därefter, till mångas förvåning, i ministerrådet. På tisdagen kunde ett uppdaterat förslag röstas igenom efter en uppgörelse med nyckelstaten Tyskland.

När förslaget skulle upp till omröstning i ministerrådet visade det sig att det plötsligt var fyra länder, Polen, Italien, Bulgarien och Tyskland som motsatte sig förbudet. Det var precis vad som behövdes för att kunna stoppa förslaget, och omröstningen sköts därför upp.

För Tysklands del handlade det inte om ett motstånd mot att bensin och fossil diesel försvinner som drivmedel för nya bilar, utan om att man vill göra det möjligt att fortsätta sälja bilar som kan gå på syntetiska bränslen. Nu har kommissionen alltså gjort en kompromiss med Tyskland, som innebär ett tillägg till det befintliga förslaget. Det uppdaterade förslaget fick klartecken av övriga EU-länder och på tisdagen kunde det röstas igenom i ministerrådet.

I samband med omröstningen om försäljningsstoppet avhandlade EU:s energiministrar också flera andra förslag som förberetts under en längre tid. Ett av dessa är LULUCF, som innehåller nya regler för utsläpp från skogs- och markanvändning. Sverige lade dock ned sin röst i den omröstningen, men energiminister Ebba Busch verkade ändå nöjd då förslaget enligt henne riskerar att ha en negativ påverkan på det svenska jordbruket, men samtidigt kan ses som rätt steg för EU.

Ministrarna och parlamentet kom också överens om en ny förordning inom Fit for 55-paketet som handlar om utbyggnad av infrastruktur för både laddning av batterielektriska fordon och tankning av vätgas. Du kan läsa mer om det här.