DFDS startar intermodal service mellan Sverige och Turkiet

Publicerad

Sedan DFDS tidigare i sommar, 2018, inlemmat det turkiska rederiet UN Ro-Ro i koncernen, kan man nu erbjuda en direkt intermodal service från Göteborg till Trieste i Italien, Patras i Grekland samt Pendik, Ambarli och Mersin i Turkiet.
 

UN Ro-Ro, som övertogs i juli i år, trafikerar 5 linjer mellan Turkiet och Grekland till Trieste i Italien samt Toulon i Frankrike. Trafiken sysselsätter för närvarande 12 fartyg.  Som ett led i anpassningen av flottan kommer DFDS investera cirka 300 miljoner danska kronor för att installera så kallade scrubbers på fartygen i avsikt att möta kraven på svavelutsläpp enligt de regler som gäller från 2020. UN Ro-Ro erbjuder, sedan tidigare, intermodala lösningar inom Europa.

Trafiken bygger på skeppning från Göteborg till Gent i Belgien och därefter vidaretransport med dragbil till Bettembourg i Luxembourg som DFDS valt som sin kontinentala HUB för dessa trafiker. Sedan vidare med järnväg i CFL:s nätverk till Trieste i Italien och därifrån via fartyg till samtliga destinationer.  Ett ytterligare järnvägsalternativ på kontinenten är, enligt DFDS under utveckling

Transittiderna varierar mellan 4 dagar från Göteborg till Trieste, 5 dagar till Patras i Grekland och 7–9 dagar för de turkiska destinationerna. Detta uppger DFDS, skall innebära en tidsvinst på minst ett dygn.  Samtliga alternativ sker med DFDS som ansvarig för hela sträckan.

Text: Lars Johansson