Daimler kraftsamlar på eldrivna och självkörande lastbilar

Publicerad tis, 06/12/2018 - 10:37

Daimler, som bland annat är företaget bakom Mercedes-Benz, gör en stor satsning på eldrivna och självkörande lastbilar. 

I dagarna presenteras två nya tunga el-lastbilar för den amerikanska marknaden och samtidigt skapar man en helt ny världsomspännande organisation för att kraftsamla hela lastbilsverksamhetens kunnande inom eldrift. Dessutom skapas ett center för forskning och utveckling av självkörande bussar och lastbilar i Portland på den amerikanska västkusten.

- Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar, säger Martin Daum som är ansvarig för de tunga fordonen i Daimlers ledningsgrupp. 
Daimler Trucks skapar nu en speciell E-Mobility Group som ska samordna och kraftsamla företagets kompetens inom eldrift från hela världen och från alla dess olika varumärken. Från början ingår verksamheter i Tyskland, USA och Japan. 

- Detta gör att kan vi få maximal utdelning av våra investeringar och kan skapa bästa tänkbara lösningar för batterier, laddningslösningar och energy management, säger Martin Daum.

Tidigare i vår visade Mercedes-Benz upp den el-drivna lastbilen Mercedes-Benz eActros som är avsedd för tung distributionstrafik. Under våren har Daimler också börjat leverera eldrivna 7,5-tonnaren FUSO eCanter till kunder i Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. 

Nu visas två nya modeller för NAFTA-länderna, där Daimler idag har nästan 40 procent av marknaden. 

Freightliner eCascadia är en tung trailerdragare för fjärrtrafik med 730 elektriska hästkrafter och batterier på 550 KWh. Bilen får en räckvidd på cirka 40 mil och återladdning till cirka 80 procent tar mindre än 90 minuter och ger ytterligare cirka 32 mil räckvidd.

På närtransportsidan visar man Freightliner eM2 106 som är en distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Här ger elmotorn cirka 480 hästkrafter och batteriet har en kapacitet på 325 KWh. Räckvidden blir cirka 37 mil och inom en timme kan batteriet återladdas till cirka 80 procent och får då cirka 30 mil ytterligare räckvidd.

Ett 30-tal exemplar av dessa lastbilar kommer att levereras ut till kunder redan i år för tester i verklig trafik. 

Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar pågår utvecklingen av självkörande lastbilar för fullt. System som platooning - där en lastbil ger instruktioner till följande bilar i en ”konvoj” testas just nu. Liksom snöröjning på flygplatser där en enda chaufför har kontroll över fyra lastbilar.

- Det är fortfarande långt kvar till dess att vi har helt självkörande lastbilar, säger Martin Daum. Men det finns enorma fördelar, inte minst med tanke på den globala bristen på lastbilschaufförer. 

Nu skapar Daimler Trucks ett center för forskning och utveckling inom just dessa frågor i Portland i USA. Här kommer man att samarbeta både med andra utvecklingsavdelningar i Daimler Trucks och med koncernens personbilsavdelning.

Daimler Trucks satsar cirka 25 miljarder kronor på forskning och utveckling fram till slutet av nästa år. Fem miljarder av dessa är öronmärkta för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik.

Text: Arne Andersson