Världspremiär för eldriven Volvo-lastbil

Publicerad tors, 04/12/2018 - 17:34

Svensk Åkeritidning var på plats i Göteborg på torsdagsmorgonen, den 12 april, när Volvo Lastvagnar presenterade sin första helt eldrivna lastbil i kommersiellt utförande – Volvo Electric för bland annat distribution och avfallstransporter i stadstrafik.

Premiärvisningen skedde på Götaplatsen i Göteborg och det var Göteborgs kommunalråd, Ann-Sofie Hermansson, som körde lastbilen till invigningen. I passagerarsätet satt Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson.

Lastbilen kommer i höst att sättas i trafik för renhållningsbolaget Renova som kommer att använda bilen för insamling av avfall i centrala Göteborg. Påbyggnaden – renhållningsaggregatet – är levererat av Joab.


FL Electric för bland annat distribution och soptransporter i stadstrafik. Försäljning och serieproduktion av den nya lastbilen startar redan nästa år. Det betyder att Volvo Lastvagnar tar en tätposition när det gäller lösningar för elektrifierade godstransporter i städer.

- Vi är oerhört stolta över att presentera den första i raden av helelektriska Volvo lastbilar, redo för reguljär trafik, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson. Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger.

Med bättre luftkvalitet och mindre buller i staden blir det möjligt att planera för bebyggelse och infrastruktur på ett friare sätt än idag. Samtidigt kan transporterna effektiviseras. En eldriven lastbil utan avgasutsläpp kan användas i inomhusterminaler och miljözoner.

- Genom att använda en eldriven renhållningslastbil blir klimatet och luftkvaliteten bättre, säger Ann-Sofie Hermansson. Samtidigt är lastbilen tyst. Det gör att man kan köra inne i bostadsområden på nätterna, man stör inte och väcker folk.

Den låga ljudnivån skapar möjligheter att utföra fler uppdrag nattetid och därmed avlasta gatunätet under dagen. Redan idag för Volvokoncernen en dialog med städer och kommuner för att se över regleringar och lagstiftning med syfte att möjliggöra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter. 

Det finns ett stort intresse för eldrivna lastbilar på marknaden. Många potentiella kunder har frågor kring vilka möjligheter den nya tekniken skapar och hur den kan komma att påverka deras verksamhet.

- För att göra övergången trygg och smidig kommer vi att erbjuda helhetslösningar som utgår från varje kunds behov av körcykler, lastkapacitet, tillgänglighet, räckvidd och andra parametrar, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon i Volvo Lastvagnar. En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering. Volvo Trucks har också ett väl utvecklat samarbete med flera leverantörer av laddningsutrustning. Målet är som alltid att ge kunderna en hög tillgänglighet och produktivitet.

Bakom Volvo Lastvagnars erbjudande finns Volvokoncernens samlade kunnande när det gäller elektrifierade transportlösningar. Systerföretaget Volvo Bussar har sålt över 4 000 elektrifierade bussar sedan 2010. Tekniken som används för framdrivning och energilagring i Volvo FL Electric är väl beprövad redan från start och stöttas av Volvo Lastvagnars omfattande nätverk för försäljning, service och reservdelsförsörjning.  

- Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att städer, energibolag och fordonstillverkare samarbetar för att en storskalig elektrifiering ska komma till stånd, säger Jonas Odermalm. Med klara incitament, gemensamma standarder och en långsiktig strategi för stadsplanering och utbyggnad av laddinfrastruktur går processen betydligt snabbare. 

Att ha en helhetssyn på elektrifieringen av transportsektorn är också nödvändigt för att hantera de fortsatta utmaningar som finns när det gäller till exempel elproduktion och batterier. 

- För att säkerställa att råvarorna till batterierna utvinns på ett ansvarsfullt sätt verkar Volvokoncernen bland annat genom nätverket Drive Sustainability som har en särskild funktion för just detta, säger Jonas Odermalm Volvokoncernen är också engagerad i olika projekt där batterier från eldrivna tunga fordon får ett andra liv och återanvänds för energilagring. Alla frågor kring hanteringen av batterierna är inte lösta, men vi arbetar aktivt både inom koncernen och tillsammans med andra aktörer för att driva på utvecklingen och skapa de lösningar som behövs. 

De första exemplaren av Volvo FL Electric sätts nu i trafik hos kunder i Volvo Lastvagnars hemstad Göteborg. De två första exemplaren av Volvo FL Electric kommer att gå i trafik hos avfalls- och återvinningsföretaget Renova och åkeriet TGM, som utför hämtnings- och distributionstrafik för DB Schenker.

 

Fakta Volvo FL Electric

Helt eldriven lastbil för distribution, soptransporter och andra uppdrag i stadstrafik med totalvikt (GVW) på 16 ton.

Drivlina: Elmotor med 185 kW (252 hk)maxeffekt/130 kW (177 hk) kontinuerligt effektuttag, växellåda med 2 växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment elmotor 425 Nm. Maximalt vridmoment bakaxel 16 kNm. 

Energilagring: 2-6 litiumjonbatterier med totalt 100-300 kWh. 

Räckvidd: Upp till 250 km.

Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) alternativt snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW. 

Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier; snabbladdning 1-2 tim, nattladdning ca 10 tim. Avser 6 batterier.

Text: Arne Andersson och Anders Karlsson