Mantum får omfattande uppdrag för Varbergstunneln

Mer från Svensk Åkeritidning

2019-09-17 - Bockasjö och Kilenkrysset bildar gemensamt bolag

Fastighetsutvecklingsbolagen Bockasjö och Kilenkrysset har bildat ett...

2019-09-17 - Arla byter till Helpall grå

I oktober börjar Arla omställningen av hela sin produktion i Sverige till...

2019-09-17 - Landvetter Logistik Center blir helägt av Bockasjö

Bockasjö köper Swedavias andel, motsvarande 50 procent, av joint venture-...

2019-09-16 - Preem och Skanol går skilda vägar

2017 tecknade Preem och Skanol ett femårigt avtal om transporter på den svenska...

2019-09-16 - Akkafrakt rekryterar nya chefer

Johan Persson har tillträtt som ny organisationsutvecklingschef/COO för...

2019-09-16 - Mantum får omfattande uppdrag för Varbergstunneln

Implenia och Mantum har tecknat ett omfattande avtal som innebär att Mantum får...

2019-09-13 - Johan Danielsson blir skuggrapportör för vägpaketet

Europaparlamentariker Johan Danielsson (S), har utsetts till den...

2019-09-13 - Ny DB Schenker-terminal i Södertälje skapar 200 nya jobb

DB Schenker etablerar sig i Södertälje i det växande logistikområdet Stockholm...

Joar Turesson, Scania.

LAGOM STOR SCANIA-NYHET PÅ MITTIA I LJUSDAL

I samband med skogstransportmässan Mittia i Ljusdal den 16 – 17 augusti presenterade Scania en lagom stor nyhet. Det handlar om att Scanias familj med 13-litersmotorer nu utökas med en version med 540 hästkrafter. 

Den nya motorn – DC13 166 – är främst avsedd för de applikationer och kunder där behovet av mycket kraft och körbarhet är framträdande medan viktkänslighet eller begränsningar beträffande framaxellaster gör att de måste avstå användningen av Scanias något tyngre V8-motorer som effektmässigt börjar på 520 hästkrafter.


- I linje med vårt löfte att alltid erbjuda skräddarsydda lösningar har vi identifierat ett kundbehov för en toppversion av vår 13-litersmotor, säger Joar Turesson, Scania-Bilar Sverige. 


Scania erbjuder nu fem olika prestandasteg för sin vanligaste lastbilsmotor, den raka sexan: 370 hk, 410 hk, 450 hk, 500 hk samt 540 hk. Den nya 540-versionen delar den mesta tekniken med sitt 500-syskon, som exempelvis en unik turbo med fast geometri och kullager istället för bussningar.


- Den kraftfulla 540-motorn riktar sig främst till kunder och marknader där lagkrav beträffande framaxellaster gör att de måste avstå från att välja en V8, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, chef för Scania Trucks. Den är perfekt för alla som behöver extra kraft i sitt transportuppdrag. Ihop med rätt utväxling fungerar den här motorn lika bra för timmerbilar som för ”tulpanexpresser”. De sistnämnda trafikerar de europeiska motorvägarna, är relativt lätta och månar om bränsleförbrukningen och en hög medelhastighet.

Något alla DC13-motorer har gemensamt är just den låga bränsleförbrukningen och att de enbart använder SCR för avgasefterbehandlingen. Den inneboende robustheten och tjänster som Scania Underhåll med flexibla planer bidrar till gynnsamma siffror beträffande kostnader och tillgänglighet, vilket i sin tur ger suverän total driftsekonomi.


- Två procent lägre förbrukning och vikt/effekt-förhållandet kommer att göra den här motorn till ett attraktivt val för många, säger Joar Turesson. Med 2700 Nm tillgängligt redan från 1000 och upp till 1300 varv möjliggörs allt från riktigt snabba bakaxelutväxlingar och låga varv till tunga gruvbilar med utmärkt startbarhet ihop med navreduktionsaxlar.   
 

Svensk Åkeritidning

Svensk Åkeritidning är åkeriföretagens affärstidning som rapporterar om aktuella branschnyheter.

Tidningen kommer för närvarande ut 10 gånger per år och ges ut av AB Åkerikonsult.

Svensk Åkeritidning är medlem i Sveriges Tidskrifter och har en TS-kontrollerad upplaga.

Läs mer om Sveriges Åkeriföretag

VÅRA LEDORD

  • AKTUELLT - Vi lyfter fram de senaste händelserna i branschen
  • INFORMATIVT - Vi berättar om lagförändringar, ny teknik och innovativa transportlösningar
  • SAKLIGT - Vi speglar verkligheten utan att varken överdriva eller försköna
  • TROVÄRDIGT - Vi förmedlar alltid kontrollerad fakta

FACEBOOK

Vill ni prata med oss, diskutera innehållet i våra artiklar eller bara hålla er ajour så får ni gärna besöka oss i sociala medier. Följ gärna länken nedan:

facebook    

Omslag SVAT nr 7 2019.