XR siktar mot full certifiering

Publicerad ons, 12/20/2023 - 11:49

Att tydliggöra och kvalitetssäkra sitt hållbarhetsarbete har blivit alltmer affärskritiskt för transportbolagen. XR-koncernen är en av de många större aktörer som nu är inne i ett intensivt arbete med att ansluta alla sina underleverantörer till Fair Transport.
– Vi behöver visa för transportköparna att vi gör vad vi kan för att bidra, säger Christian Helgesson, vd och koncernchef.

XR Bolagen är en koncern med totalt 18 bolag, varav fem har operativ verksamhet. Transporterna spänner från fjärr- och regionaltransporter via anläggning till lantbruk och bulk, och några av bolagen har också affärer inom entreprenad och miljöhantering. Huvudkontoret finns i Skövde, men den långväga verksamheten sträcker sig över stora delar av landet, och även utanför. Koncernen har också ett knappt hundratal avtalstransportörer kopplade till sig.

Att hänga med i utvecklingen har länge varit viktigt för XR. Man var tidigt ute med gasfordon och har investerat i de första två eldrivna lastbilarna som går i en fast slinga, dygnet runt, mellan terminalen i Skövde och Volvos fabrik i närheten. Att köra eldrivet är än så länge ett test, som för så många andra, men Christian Helgesson menar att det gått över förväntan och att affärerna är på god väg att gå ihop även ekonomiskt.

– Vi diskuterar hur vi ska gå vidare. Laddningssituationen blir allt bättre och det ser ljust ut för el på vissa av våra slingor. Tekniken är på den nivån att den fungerar, slår Christian Helgesson fast.

Att testa nytt är ett måste. Christian Helgesson konstaterar att hållbarhet var något som man kunde välja att jobba med om man ville för några år sedan.

– Men där är vi ju inte idag, och där kommer vi aldrig mer vara heller.

Koncernen har tagit styrelsebeslut på att alla egna bolag och avtalstransportörer ska bli certifierade i Fair Transport under nästa år. Det är en hög målsättning erkänner Christian Helgesson, men det viktigaste är att arbetet kommer i gång och sker effektivt, även om koncernen skulle missa mållinjen med någon eller några månader.

– Men jag tror inte att den är ouppnåelig. Fair Transport är en bra värdemätare och en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Vi gör mycket annat ändå, men en certifiering har ju en mer legitim status. Samtliga av koncernens verksamhetsdrivande bolag är certifierade, och för avtalstransportörerna är vi nu uppe i nånstans kring en femtedel skulle jag tro. Vissa är administrativt vana och fixar det här själva, medan andra behöver mer stöttning.

Hur har responsen varit hittills?
– Blandad, och det är förväntat. Vissa tycker att ”javisst, då fixar vi det här”, medan andra undrar varför det är bra för dem och varför de ska lägga ner tid. Men det är ingen som ställer sig på barrikaderna och säger att ”jag tänker inte vara med”. Det finns ju lagkrav att förhålla sig till också. Men jag tror mycket på att vi internt måste stötta bolagen.

Den största vinsten med Fair Transport ligger i framtiden, menar Christian Helgesson.

– Det kommer att ta ett tag innan det här sätter sig fullt ut på marknaden. Man får inte nödvändigtvis fler uppdrag för att man blir certifierad. Är flaket halvfullt kommer det inte vara fullt i morgon, men man får bättre chans att behålla de jobb man har idag.

Att transportköpare ställer krav i upphandlingar är en nyckel, enligt Christian Helgesson.

– Jag hoppas att det blir vanligare. Det dyker redan nu upp delar av det, och i några fall har Fair Transports krav varit med i sin helhet.

Det rör sig då främst om offentliga upphandlare.

– Vi har några kommuner och myndigheter på kundlistan, men majoriteten är privata bolag. Där önskar jag att man marknadsförde Fair Transport ännu mer som ett verktyg för transportköpare, ett smidigt sätt att ställa krav. Jag tror också att det är viktigt att transportköparna använder just begreppet Fair Transport för att det ska bli en självklarhet i branschen. Har vi en certifiering så vill vi ju att köparna ställer samma krav.

För att få ett avtal hamn för en grönare transport är priset ändå centralt, säger Christian Helgesson.

– Är kunden med på att betala de extra kronorna om vi går över från diesel till HVO? Vissa av våra industrikunder är väldigt framåt i det här, men alla är inte det. Men jag vill trycka på vikten av att gå igenom flödet tillsammans med kunden. Kan vi effektivisera något? Behöver vi alltid lasta ut på måndagar, måste vi ha en ledtid på bara en dag? Mycket av det vi gör gör vi för att vi gjort så tidigare.

Vad tror du är viktigast för Fair Transport framöver?
– Jag tror att om man håller i nu så kommer det här snart att vara en hygienfaktor. Kan man också få transportköparna att bli mer tydliga i sin kravställning, så blir det väldigt lätt för åkerierna att förstå varför man ska ha den här certifieringen.


Text: Mats Hellström
Foto: XR Logistik

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2023. Läs här om prenumeration.
Här kan du läsa mer om hur Fair Transport växer.
 

Om XR-koncernen
Är en logistikkoncern som består av 18 bolag (varav fem har operativ verksamhet), samt knappt 100 kontrakterade transportörer. Koncernen bildades när flera lastbilscentraler i Skaraborgsregionen gick samman 2009. Huvudkontoret ligger i Skövde och kontor, anläggningar, terminaler och täkter finns även i Lidköping, Tibro, Töreboda, Järpås och Grästorp.

Omsättning: 1,7 miljarder SEK (2022)
Antal anställda: 355 (hela koncernen)
Antal tunga fordon: 85
Antal tunga elfordon: 2
Ellastbilarna är av modell Volvo FM Electric och transporterar huvudsakligen motorer och insatsmaterial mellan XR:s terminal och Volvofabriken i Skövde.

XR Logistik har investerat i två Volvo FM Electric som kör regelbundna turer, dygnet runt, till och från Volvokoncernens fabrik i Skövde. Motorerna är på 490 kW, 666 hk och batterikapaciteten är 540 kWh. Nu diskuterar koncernen en fortsatt satsning på ell