Volvokoncernen börjar kundleveranser av helelektriska produkter i Frankrike

Publicerad fre, 12/18/2020 - 10:16

Den franska entreprenören Eiffage kunde igår ta emot den franska marknadens första leverans av en helelektrisk Volvo FE Electric-lastbil och en ECR25 Electric kompaktgrävmaskin.

Den 17 december levererade Volvo Construction Equipment (Volvo CE) den första elektriska maskinen, och Volvo Lastvagnar den första helelektriska Volvo FE Electric-lastbilen i Frankrike, vilket innebär en acceleration av den långsiktiga omvandlingen till mer hållbara transport- och infrastrukturlösningar.

Maskinerna stöder Eiffages strategi för låga koldioxidutsläpp och ska arbeta med det ambitiösa transportprojektet Grand Paris Express i den franska huvudstaden. Projektet innebär 200 kilometer nytt spår och 68 nya stationer, och kommer dagligen att betjäna cirka två miljoner passagerare.

Överlämnandet av de första helelektriska produkterna skedde vid en ceremoni i Paris. I ceremonin deltog Benoit de Ruffray, vd för Eiffage Group, och företrädare för Volvo Lastvagnars och Volvo CE:s Frankrike-baserade team. På grund av covid-19-relaterade reserestriktioner fick Martin Lundstedt, vd och koncernchef Volvokoncernen, Melker Jernberg, vd på Volvo CE och Volvo Lastvagnars vd Roger Alm vara med digitalt. 

– År 2030 vill vi att över en tredjedel av de maskiner som Volvokoncernen säljer ska vara elektriska. Det kan vi inte göra det ensamma utan vi vill göra det tillsammans med våra kunder, partner som Eiffage och samhället i stort, sa Volvokoncernens vd Martin Lundstedt.

– Leveransen av dessa elektriska lastbilar och maskiner är början på en revolution inom transportlösningar, menade Melker Jernberg, vd för Volvo CE. Elektriska maskiner kommer inte att förbli ett nischproduktområde. De närmaste åren och decennierna blir de den dominerande kraften i låg- eller nollutsläpplösningar. I kombination med ren energi kan deras potential att stödja klimatförändringsmålen, förbättra luftkvaliteten och hjälpa till att bygga den värld vi alla vill leva i inte underskattas.

Tack vare låga ljud- och vibrationsnivåer och frånvaro av avgaser är elektriska lastbilar och maskiner väl lämpade för att möta en tuff miljöreglering i stadsområden, inhängnade områden och andra specifika uppgifter. De erbjuder nya möjligheter för urbanisering såväl som för väginfrastrukturer.

Volvo FE Electric 6X2-lastbilen kommer att användas för att leverera verktyg och reservdelar och köra cirka 150 km per dag, helt utan avgasutsläpp. ECR25 Electric-kompaktgrävmaskinen kommer att användas av Eiffage för att stödja rivnings- och demonteringsaktiviteter, helt utan koldioxidutsläpp och med mycket lägre ljud- och vibrationsnivåer än traditionella dieselmotormaskiner. 2,5-tonsmaskinen har samma prestanda som sin dieselmotsvarighet och batteripaketet erbjuder upp till fyra timmars arbetstid, beroende på applikation.

De två aktuella helelektriska fordonen i aktion.