Volvo växlar upp med Aero

Publicerad fre, 02/16/2024 - 15:49

Upp till fem procent lägre energiåtgång genom förbättrad aerodynamik och bromssystem, och en rad andra nya uppdateringar för bättre sikt, navigering och digitala funktioner. Volvos FH-serie har fått en ny, het familjemedlem med namnet Aero.

Volvo Lastvagnars senaste stora evolutionssteg var de elektriska drivlinornas introduktion i modellutbudet. Men strax efter nyår började det ryktas om att något nytt var på gång, och den 29:e januari släpptes nyheten att lastbilskoncernen tagit fram en ny och effektivare motor, en ny eldriven modell – men framför allt att man börjar lansera sitt modellutbud i ett nytt utförande – Volvo Aero. Först ut är FH-serien, där stora uppdateringar gjorts både exteriört, interiört och tekniskt.

Första intrycket är att Volvo FH Aero är en modern och lite mer futuristisk lastbilsmodellserie. Designen har förändrats på detaljnivå, som med Volvoemblemet, men också på ett mer genomgående sätt genom förlängningen av hytten och de strömlinjeformade dragen.

Men framför allt är det ju funktionen som spelar roll, och där har Volvo tagit ett stort steg bara sett till energiförbrukning. Designjusteringarna, inte minst den förlängda hytten som nyttjar EU:s undantag för längre mått om designen ger minskade utsläpp, innebär att FH Aero drar upp till fem procent mindre energi med förbränningsmotor.

Hytten, 24 cm längre än föregångaren, minskar alltså luftmotståndet men ska också ge en bättre stabilitet i blåsigt väder. Vid inbromsning och i nedförsbacke kan också mer energi matas tillbaka till batteriet för de elektriska drivlinorna och användas i nästa acceleration eller uppförsbacke.

Volvo har också utvecklat nya sidospeglar som använder kamerateknik och IR i stället för vanliga ”analoga” ytterbackspeglar, i en design som även den minskar luftmotståndet. Men framför allt ger tekniken bättre sikt i regniga och mörka förhållanden eller direkt solljus, samtidigt som en automatisk panoreringsfunktion som ger en mer relevant vy vid körning med trailer eller släp.

Kronan på verket är FH16 Aero, en uppdatering av Volvos kraftpaket som förutom Aero-designen och de nya funktionerna även bjuder på en ny motor (D17) som är den starkaste och volymmässigt största någonsin i en serietillverkad lastbil med sina 780 hk. Vridmomentet landar här på hela 3 800 Nm i spannet 1 000–1 200 varv per minut. Den som inte har fullt så krävande uppdrag kan nöja sig med lite färre kilowatt, som ger antingen 600 eller 700 hk. Med XXL-hytten som tillval blir upplevelsen dessutom extra luftig.

Bland de digitala uppdateringarna i FH Aero utmärker sig bland annat ett mer konsistent ljud, fler USB-uttag, bättre läsbarhet på skärmen och fri access till Volvo Connect. Via abonnemang kan åkeriet även ladda ner även externa appar, vilket gör administration och kommunikation smidigare. Med tillvalet ”Pilot Assist” håller sig fordonet kvar i rätt fil, i rätt hastighet – så länge man har händerna på ratten.

FH-serien är först ut i Europa som ”Aero”. På den amerikanska marknaden lanserades dessutom för några veckor sedan en ny plattform för VNL-serien, där energieffektiviteten uppges ha förbättrats med uppemot 10 procent – något Volvo själva väljer att kalla ”revolution”, medan den europeiska Aero-uppdateringen betecknas som ”evolution”. Den nya plattformen för VNL kommer att ligga till grund för kommande modeller på den amerikanska marknaden.

Hur stor skillnad gör då alla dessa förändringar för den totala upplevelsen? Det är något som Svensk Åkeritidning hoppas kunna rapportera mer om lite längre fram – håll utkik!

Text: Mats Hellström
Foto: Volvo Lastvagnar

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 1 2024. För prenumeration, se här.

Nya D17-motorn i Volvo FH16, ett kraftpaket för de tyngsta transporterna.