Volvo rullar ut ellastbilar för anläggning och regional distribution

Publicerad tors, 12/12/2019 - 20:47

Svensk Åkeritidning var på plats i Göteborg på onsdagen, den 11 december, när Volvo Lastvagnar presenterade två eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regional distribution.

Volvo ellastbil

Hur kan den tunga godstrafikens miljö- och klimatpåverkan minskas samtidigt som efterfrågan på transporter fortsätter öka? Volvo Lastvagnar, som nyligen startat försäljningen av elektriska lastbilar för stadstransporter, anser att elektrifiering kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ även för tyngre lastbilar. För att utforska och demonstrera möjligheterna har Volvo Lastvagnar utvecklat två europeiska eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regional distribution.

- Vi ser en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Våra konceptbilar utforskar och demonstrerar olika lösningar för framtiden samtidigt som de ger oss möjlighet att utvärdera marknadens och samhällets intresse. För att efterfrågan på eldrivna lastbilar ska öka måste en snabb utbyggnad av laddningsinfrastrukturen genomföras, samtidigt som mer kraftfulla ekonomiska incitament måste skapas för de åkare som agerar pionjärer genom att välja nya fordon med lägre miljö- och klimatpåverkan.  


De låga ljudnivåerna och avsaknaden av avgasutsläpp gör att eldrivna tunga lastbilar kan bidra till att förbättra arbetsmiljön för förare och anläggningsarbetare.

Avsaknaden av avgasutsläpp kommer att dessutom ge en betydande och positiv effekt på luftkvaliteten i städer med många pågående byggprojekt. Avsaknaden av motorbuller gör att dessa lastbilar även kan utföra transporter under fler av dygnets timmar. Det skapar nya möjligheter till effektivisering, till exempel av stora anläggningsprojekt och transporter i och runt städer.
Transportsektorns totala klimatpåverkan kan minskas genom en användning av tunga elfordon för regionala transporter. Den största delen av godsdistributionen med lastbil inom EU är regional.

- Det finns ett enormt antal lastbilar som används för regionala godstransporter i Europa som har en genomsnittlig årlig körsträcka på 80 000 kilometer, säger Volvo Lastvagnars miljö- och innovationsdirektör Lars Mårtensson. Det innebär att en ökad användning av elfordon i den regionala distributionen skulle medföra betydande klimatvinster, förutsatt att den el som används är fossilfri.


Volvo Lastvagnars plan för eldrivna tunga lastbilar för anläggningstransporter och regional distribution är att börja med att låta utvalda kunder i Europa genomföra pilottester med ett litet antal av framtidens elfordon. En mer omfattande kommersialisering kommer att genomföras senare.


- Hastigheten för att genomföra en elektrifiering beror på ett antal faktorer, säger Lars Mårtensson. För det första krävs en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen, och för det andra måste de regionala kraftnäten kunna leverera tillräcklig effekt på lång sikt. Ekonomiska incitament är dessutom nödvändiga för att få fler åkare att investera i elfordon. Transportköparna kan även bidra genom att erbjuda längre kontrakt och vara mer villiga att betala för hållbara transporter. Många åkerier har mycket små marginaler, vilket innebär att varje ny investering måste vara lönsam.  


Parallellt med en ökad elektrifiering av transportsektorn kommer fortlöpande förbättringar av förbränningsmotorns effektivitet att fortsätta spela en nyckelroll för fjärrtransporter med lastbilar under många år framöver.


- Dagens lastbilsmotorer är effektiva energikonverterare som kan drivas med diesel eller olika förnybara bränslen som flytande biogas eller HVO, och tekniken har fortfarande potential att utvecklas vidare, säger Lars Mårtensson



Volvolastbilar för alternativa bränslen/med alternativa drivlinor


Volvo FL Electric och Volvo FE Electric. Båda dessa lastbilar är helt elektriska och passar till exempel för lokal distribution och avfallshantering i stadsmiljöer.

Volvo FH LNG och Volvo FM LNG. Volvo FH för tunga fjärrtransporter och Volvo FM för tunga regionala transporter drivs med flytande naturgas eller biogas.

Volvo FE CNG. Volvo FE för komprimerad naturgas eller biogas är avsedd för lokal distribution och avfallshantering.