Volvo överlämnade ellastbilar till TGM och Renova

Publicerad ons, 02/20/2019 - 13:17

Svensk Åkeritidning var på plats i Göteborg på tisdagen, den 19 februari, när Volvo Lastvagnar överlämnade sina två första helt eldrivna lastbilar – en sopbil till avfalls- och återvinningsföretaget Renova samt en distributionslastbil till logistikföretaget DB Schenker och partneråkeriet TGM. De båda ellastbilarna ska nu sättas i trafik i Volvos hemstad Göteborg.

Volvo ellastbil

Båda lastbilarna är av modellen Volvo FL Electric och ingår i en förserie som utvecklats i samverkan med utvalda kunder. Serietillverkning av Volvo FL Electric och syskonmodellen Volvo FE Electric, kommer att påbörjas i liten skala för Europamarknaden under andra halvåret 2019. 


- I takt med att tekniken blir ett konkurrenskraftigt alternativ för fler kunder kommer vi att fortsätta att utveckla vårt erbjudande för eldrift, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Parallellt minskar vi också stadigt klimat- och miljöpåverkan från våra dieseldrivna och gasdrivna lastbilar, framför allt genom allt energieffektivare drivlinor.


Volvo ellastbil

Genom ett nära samarbete med kunder och operatörer har Volvo på ovanligt kort tid tagit fram elektrifierade transportlösningar som klarar de krav som finns på prestanda, körsträckor, lasthantering och ett effektivt fordonsutnyttjande.
Inför överlämnandet fick de förare som nu ska hantera de eldrivna lastbilarna testa på hur det är att köra elektriskt, som en del av handhavandeutbildningen. Framförallt uppskattar förarna den pigga drivlinan, som ger en snabb och steglös acceleration, och den låga ljudnivån.


Frånvaron av motorbuller och avgaser bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö. Samtidigt har Volvo Lastvagnar lagt stor vikt vid att också möta andra behov som kunderna har i sin dagliga verksamhet.


- Tack vare vårt nära samarbete med kunder och förare har vi på kort tid tagit fram elektrifierade transportlösningar som uppfyller höga krav på prestanda, körsträckor, lasthantering och ett effektivt fordonsutnyttjande. I takt med att tekniken blir ett konkurrenskraftigt alternativ för fler kunder kommer vi att fortsätta utveckla vårt erbjudande för eldrift, säger Roger Alm, vd i Volvo Lastvagnar.

Volvo Renova ellastbilDen eldrivna sopbilen är ett resultat av ett samarbete mellan Renova, Kretslopp och Vatten inom Göteborgs Stad och Volvo Lastvagnar. 
Bilen kommer tas i drift i centrala Göteborg inom kort. För göteborgarna innebär eldriften bättre luftkvalitet: Sopbilen släpper varken ut partiklar eller avgaser. Eldriften är också tyst vilket förbättrar livskvaliteten för de som bor i området, och bättre arbetsmiljön för dom som kör bilen.
För Göteborgs Stad och Renovas del handlar utvecklingen av elektrifierade fordon om att ligga i framkant när det gäller säkerhet, miljö och teknisk utveckling.

- Sedan 2015 körs alla våra 240 tunga fordon på fossilfritt bränsle, säger Renovas vd Anders Åström. Med en helt eldriven sopbil tar vi och våra kunder ännu ett kliv för en hållbar återvinning och avfallshantering. Den eldrivna sopbilen ger stora miljömässiga fördelar för stadsmiljön, vår personal och alla som bor och verkar i staden.

Eldriften gör det möjligt att planera för bebyggelse och infrastruktur på ett friare sätt än idag. Samtidigt kan transporterna effektiviseras.


Den eldrivna distributionslastbilen, som överlämnades till TGM, är en Volvo FL Electric som kommer att börja serietillverkas i liten skala för Europamarknaden under andra halvåret 2019. Den bil som TGM och DB Schenker nu börjar testa är gjord för tempererade livsmedelstransporter och rymmer 18 pallar. 

Roger Nilsson TGM- Vi kommer att testa bilen i våra dagliga flöden i ett transportuppdrag där vi distribuerar kylda livsmedel för DB Schenkers räkning till 13 Coopbutiker i Göteborgsområdet, säger Roger Nilsson, vd i TGM.

Batterikapaciteten på lastbilen har beräknats utifrån den körning som ska utföras, vilket innebär cirka åtta mil för den aktuella rutten.

Lastbilen laddas varje natt vid DB Schenkers terminal i Bäckebol. Vid behov kan den också extraladdas under dagen. 

De av TGM:s förare som fått testa bilen uppskattar framför allt den pigga drivlinan som ger en snabb och steglös acceleration och den låga ljudnivån.

Den tio meter långa lastbilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter och rymmer 18 pallar.


- Nu går startskottet för att elektrifiera våra transporter på väg, vilket på sikt kommer att bli en viktig del för att minska Coops miljöpåverkan, säger Örjan Grandin vice vd i Coop Sverige och affärsområdesdirektör Supply Chain och Logistik.

Coop är sedan flera år tillbaka en partner i samverkansprojektet Den City där näringsliv, akademi och samhälle samverkar nationellt för att utveckla innovativa lösningar för hållbar person- och godsmobilitet i täta stadsdelar. Det är inom ramen för detta projekt som matleveranserna kommer att ske. Partner i Den City är även DB Schenker som med åkeriet TGM kommer att ansvara för logistik och leveranser med den nya lastbilen till Coops butiker.

Coop har en lång historia av att minska miljöpåverkan från godstransporterna. Sedan 2009 körs Coops eget tåg mellan Sydsverige och Mälardalen, vilket årligen ersätter 12 000 lastbilstransporter.

Fakta eldrivna Volvo-lastbilar


Volvo FL Electric och Volvo FE Electric är utvecklade för distribution, avfallstransporter och andra applikationer i stadstrafik. Volvo FL Electric är avsedd för totalvikter (GVW) på upp till 16 ton, medan Volvo FE Electric har kapacitet för upp till 27 tons totalvikt.