Volvo Lastvagnar och DFDS i elektrifieringssamarbete

Publicerad tors, 06/03/2021 - 20:22

DFDS, som är störst på sjöfrakt och logistik i norra Europa, och Volvo Lastvagnar sjösätter nu ett samarbete för att elektrifiera tunga transporter. I ett första steg ska DFDS använda en helelektrisk lastbil för att leverera delar till Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve.

Volvo Lastvagnar meddelade nyligen att tre nya tunga helelektriska lastbilar (FH, FM, FMX) snart ska börja säljas. Volvo FM Electric är den modell som DFDS nu kommer att vara en av de första att köra i kommersiell trafik. Efter sommaren ska lastbilen leverera delar till Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve. Till att börja med kommer lastbilen att köra en rutt på drygt 12 mil per dag.

– Det här fullskaliga elektrifieringsprojektet visar, mycket handgripligt, hur allvarligt vi på DFDS ser på att vara en del av skiftet till elektrifiering och en mer hållbar transportbransch, säger Niklas Anderssonsom som är chef för DFDS logistikdivision.

Som en av världens största tillverkare av lastbilar och andra fordon är AB Volvo också själva en stor transportköpare, och målet är att skapa en fossilfri leverantörskedja. Roger Alm menar att samarbetet ska få aktörerna ska lära känna varandra och nå djupare och användbara insikter i avgörande frågor såsom batterikapacitet, ruttplanering, laddning och förarnas erfarenheter.

– Elektrifiering är så mycket mer än bara en lastbil – det är en totallösning, säger Roger Alm.

För att framtidssäkra sin investering har DFDS bestämt sig för att bygga den mest kraftfulla laddstationen på marknaden vid sin hemmaterminal i Göteborg. Kapaciteten blir 350 kW.

– Vi är i början av vår elektrifieringsresa och förstår att laddningskapacitet är viktigt. Lärdomarna och erfarenheterna vi tar med oss tillsammans med Volvo kommer att vara värdefulla när vi ska skala upp. Det kommer tillåta oss att utvärdera batterikapacitet för fordon baserat på rutter och individuella uppdrag, fortsätter Niklas Andersson.

– Med introduktionen av våra tre nya helelektriska lastbilar, med högre lastkapacitet och mer kraftfulla drivlinor, tror vi att tidpunkten är rätt för en snabb uppgång i elektrifieringen av tunga vägtransporter, sammanfattar Roger Alm.

DFDS ska köra transporter åt Volvo i en FM Electric.