Utsläppsregler i EU skjuts upp
I år skulle EU:s nya strängare utsläppskrav för nya bilar börja gälla. Men efter kritik från vissa personbilstillverkare röstade EU-parlamentet på torsdagen för kommissionens förslag som ger företagen fram till 2027 på sig att uppnå kraven.
Flera av Europas stora fordonstillverkare har riskerat böter i mångmiljardklassen när EU ska skärpa kraven för utsläpp från nya bilar. Oron har varit stor och EU-kommissionen har därför tagit fram ett förslag om att lätta på kraven så att tillverkarna får fram till och med 2027 på sig att nå målet. I går klubbades det alltså igenom även i parlamentet, med 458 röster för, 101 emot och 14 nedlagda röster.
Enligt tidigare beslut skulle varje biltillverkare få sälja nya bilar som i snitt släpper ut 93,6 gram koldioxid per kilometer, en kraftig sänkning från tidigare 116 gram.
Men alla är inte nöjda, däribland Volvo Cars som uttryckt stor besvikelse för att tillverkare som inte ställt om i tid nu gynnas av det nya beslutet. Volvo har själva en offensiv plan för att öka andelen sålda elbilar och räknat med att kunna sälja utsläppsrätter.
Det nya beslutet innebär att kraven behöver uppnås först 2027 och att den tillverkare som når högre resultat ett år kan tillgodoräkna sig det ett annat år. Beslutet att nå nollutsläpp för nya bilar år 2035 kvarstår dock.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se