Urbaser Sverige beställer 50 biogasdrivna Econic

Publicerad tis, 12/18/2018 - 10:07

Renhållningsbolaget Urbasers svenska verksamhet har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Det är den största leverans av modellen som någonsin gjorts i Sverige. 

Urbaser Mercedes Econic.

Bilarna kommer att köras på biogas som till stor del produceras av det matavfall som bilarna själva samlar in.

Spanska Urbaser, som tog över Reno Nordens verksamhet i Sverige våren 2018, i är en av Sveriges största aktörer när det gäller renhållning. Totalt har man cirka 500 anställda och 350 lastbilar i Sverige varav Mercedes-Benz Econic är den enskilt vanligaste modellen. Sedan en lång tid tillbaka ansvarar bolaget för insamling av hushållsavfall i stora delar i Stockholm. Nu har man även hand om insamling av matavfall, något som passande nog sker med biogasdrivna lastbilar då matavfallet omvandlas till just biogas. 50 nya Mercedes-Benz Econic har köpts in för att kunna klara av uppdraget.

Urbaser Mercedes Econic.

- Econic är den enda lastbil på marknaden som verkligen är byggd för att jobba som sopbil, säger Urbaser Sveriges vd Peter Ekholm. Arbetsmiljön är i en klass för sig! Fler än 50 procent av alla våra lastbilar i hela landet är Econic idag.

Econics hytt ser mer ut som en buss, och har ett väldigt lågt insteg. Det betyder mycket för personal som går ut och in i bilen kanske 500 gånger per dag.

- Det är inte bara det låga insteget, utan även att föraren kan gå rakt genom hytten och ut på högersidan utan att gå ut i trafiken, säger Peter Ekholm. Bussdörrarna på högersidan är suveräna och gör det lättare att arbeta i trånga miljöer.

En annan aspekt på arbetsmiljö är att Econic har mycket större glasytor än andra lastbilar. Det gör att sikten blir bättre och att föraren inte blir lika stressad över risken att det finns oskyddade trafikanter som han inte ser.

Att sopbilarna körs på biogas var ett krav i upphandlingen från Stockholm Stad. Biogas är ett förnybart drivmedel som produceras bland annat av insamlat matavfall och slam från reningsverk. Detta rötas i en speciell process och renas från koldioxid och slutprodukten består till 97 prcent av metan. Förutom att det är ett förnybart bränsle släpper det också ut mindre kväveoxid och partiklar samt ger tystare fordon. Restprodukten – rötmassan – är kväverik och används som naturgödsel.