Uppåt för flytande biogas

Publicerad ons, 06/03/2020 - 09:08

Allt fler åkerier väljer flytande biogas, LBG, för att minska sin klimatpåverkan och bidra till Sveriges mål om fossilfria transporter. Nu är det klart att totalt 230 lastbilar och bussar som drivs med flytande biogas får stöd inom ramen för innovationsklustret Drive LBG. 
 

Genom satsningar som Klimatklivet och Drive LBG ökar marknaden för flytande biogas i snabb takt. Antalet lastbilar som drivs med flytande biogas, och bidrar till utsläppsminskningar i transportsektorn, har ökat det senaste året. Bara inom projektet Drive LBG har 230 nya fordon nu börjat rulla ut på vägarna.


- Genom att gå över till lokalproducerad flytande biogas som drivmedel i våra lastbilar, minskar vi vår och våra kunders klimatpåverkan med mer än 90 procent, säger Sylve Törnqvist på åkeriet Uppdraget i Göteborg. Även luftkvaliteten i övrigt påverkas positivt genom minskade partikelutsläpp, samt att arbetsklimatet med tystare fordon är bättre för våra förare.

Drive LBG är ett regeringsinitiativ som finansieras av Energimyndigheten med branschorganisationen Energigas Sverige som värdorganisation.


- Uppdraget möjliggör en samlad demonstration av flytande biogas som drivmedel för tunga fordon, säger Kalle Svensson, handläggare på Energimyndigheten. Både lastbilar, bussar och fartyg ingår i satsningen. Att marknaden för flytande fordonsgas ökar beror också på att tankstationsnätet har byggts ut ordentligt i Sverige och resten av Europa.

I slutet av 2018 fanns det 6 tankstationer för flytande fordonsgas i Sverige. För närvarande finns det 19 stationer över hela landet, med fler på gång redan nu i sommar.

 
- Utvecklingen vi nu ser inom den flytande biogasen kommer att växla upp hela den svenska biogasmarknaden, och hjälpa Sverige att nå målet om fossilfria transporter säger Johan Laurell, projektledare för Drive LBG.

Den senaste statistiken från SCB visar att försäljningen av flytande fordonsgas femdubblades 2019. Och andelen biogas är hög, över 50 procent för årets första månader.
Det görs också satsningar på ny produktion av biogas på flera håll i Sverige. En ökande andel förvätskas och blir till flytande biogas, som hittar nya användningsområden inom tunga transporter, industri och sjöfart.


- Biogasmarknadsutredningen som kom innan jul föreslår premier till svensk produktion av biogas, med extra tillägg för just förvätskning, säger Johan Laurell. Alla utredningens förslag måste nu bli politisk verkstad, så att biogasen kan fortsätta bidra till Sveriges miljö- och klimatmål.