Svåra konsekvenser vid brist på Adblue

Publicerad tors, 04/14/2022 - 11:29

Priset på Adblue rusar och leverantörer varnar för en kommande brist på vätskan som behövs för att rena dieselmotorer i tunga fordon. Konsekvenserna kan bli enorma för transportnäringen om import av de väsentliga beståndsdelarna urea och naturgas från Ryssland stryps.

Som världens största exportör av urea och därtill näst största producent av naturgas slår Rysslands krig mot Ukraina hårt mot hela Europas transportnäring. Urea är nödvändigt för att tillverka Adblue som i sin tur är essentiellt för avgasreningen i fordon med SCR-teknik. Och för att producera urea i Europa är tillverkarna beroende av rysk naturgas.

– Importen av urea från Ryssland är helt stoppad och gasimporten är begränsad. Så nu slåss alla producenter om de volymer som går att köpa från andra länder än Ryssland. Det som försvårar saken ytterligare är att alla övriga producenter är beroende av naturgasen för att kunna tillverka urea, säger Christian Lundell, vd och inköpare på Arom-dekor.

Att använda sig av biogas i stället för naturgas är tekniskt möjligt, men enligt Christian Lundell finns inte gasen i de stora mängder som behövs för att tillverka urea.

– Man kan även använda till exempel LNG (liquide natural gas) som finns i andra länder också och som kan skickas till europeiska producenter, men problemet är att LNG är så dyrt att stora producenter inte har råd att producera med den, säger han.

Adblue tankbil

I Sverige och Norge står Arom-dekor för omkring 40 procent av marknaden för Adblue, i Finland hela 80 procent. Men alla leverantörer har vittnat om brist vid något tillfälle. Bland annat stängde Yara produktionen i två av sina europeiska fabriker under ett par veckor, på grund av skenande naturgaspriser. Produktionen är nu igång igen.

Situationen kan bli förödande för hela transportnäringen om Adblue tar slut. Att köra sina fordon utan tillsatsvätskan skulle innebära både lagbrott med kraftigt ökade utsläpp av kväveoxider och till slut en kollaps av fordonsflottorna.

– I teorin kan man ge undantag vid särskilda skäl, men huruvida brist på Adblue är ett särskilt skäl måste beslutas högre uppifrån. Ett sådant undantag skulle innebära att avgasreningen helt stängs av och utsläppen av kväveoxider skulle bli tio till flera hundra gånger högre än i dag, säger Per Öhlund, utredare vid Fordonsenheten på Transportstyrelsen.

Därtill skulle en omfattande omprogrammering eller ombyggnad av samtliga fordon som har ett avgasreningssystem med SCR-teknik krävas, det vill säga i princip alla personbilar och tunga fordon med dieselmotorer som godkänts mot de senaste euro 6-kraven.

– Det skulle vara en stor apparat att genomföra detta. Det är inte helt enkelt att stänga av systemet, och bilen slutar fungera till slut om Adblue inte fylls på. Enligt nationella regler behöver man först få ett tidsbegränsat undantag från Transportstyrelsen, sedan ska en registreringsbesiktning göras. När undantaget slutar gälla behöver en registreringsbesiktning återigen göras för att kontrollera att avgasreningen återställts. Det skulle vara en stor svårighet att göra den kontrollen och ett sådant här undantag skulle innebära stora kostnader för fordonsägarna och samhället i stort.

Urea till Adblue pulver

Per Öhlund väger ett eventuellt undantag mot alternativet att få tag på Adblue på annat sätt. Men samhällskostnaderna för vardera alternativ går inte att spekulera i.

Enligt Susanne Frödin, PR- och informationsansvarig på Volvo Lastvagnar Sverige, är en förändring av lastbilens inställningar tekniskt möjlig för en auktoriserad Volvoverkstad att göra.
– Frågan är under diskussion. Vi arbetar på en plan så att vi skulle kunna hantera detta rent tekniskt, men i dag är det inte aktuellt då det ju inte är tillåtet av myndigheterna, säger hon.

Volvo Lastvagnar har heller inte fått några indikationer på någon akut brist på Adblue.

Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, bekräftar detta:

– Det finns en risk för brist på Adblue inom en inte alltför lång framtid, men i dag ser vi ingen. Det är både direkt och indirekt kopplat till kriget i Ukraina, men handlar också om de höga naturgaspriserna som började stiga redan innan kriget. Vissa leverantörer är beroende av import från Ryssland av insatsvaror, medan andra behöver stabila leveranser av naturgas. Båda dessa faktorer är osäkra inför framtiden, även om det fungerar idag, säger han och fortsätter:

– Det viktigaste är att få en balans i systemet. Men ser vi att det tar för lång tid att hitta den behöver vi jobba för att få till ett undantag tills balans uppnås.

 

Text: Emelie Högberg     Foto: Arom-dekor

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 2 2022.

 

Om Adblue
Adblue är, sitt namn till trots, en färglös vätska som utgörs av en blandning av avjoniserat vatten och 32,5 % ureaämnen. Vätskan är giftfri och ofarlig att hantera. Adblue används i fordon som har avgasreningssystem med SCR-teknik och genom att använda SCR minskar utsläppen av skadliga kväveoxider med upp till 90 %. SCR betyder ”selektiv katalytisk rening” och är en teknik som renar avgaserna från dieselmotorer. För att tekniken ska fungera krävs att Adbluevätskan sprutas in i avgassystemet. Idag finns tekniken i princip i alla personbilar och tunga fordon med dieselmotorer som godkänts mot de senaste euro 6-kraven.