Stort intresse för elektrifieringspiloter i Jämtland och Västernorrland

Publicerad tors, 05/05/2022 - 23:13

Regeringen har avsatt drygt 1,5 miljarder kronor till nya ladd- och tankstationer för el och vätgas för tunga transporter. Nu har första ansökningsperioden gått ut och flera aktörer har nu sökt stöd i Jämtlands och Västernorrlands län, rapporterar organisationen Biofuel Region.

Stödet kan sökas av alla som vill bygga upp en regional infrastruktur för laddning av el och tankning av vätgas på strategiska platser, utom privatpersoner. Alltank, som är ett dotterbolag till Sundfrakt, är en av aktörerna i Mellansverige som har valt att söka stöd.

– Det känns otroligt bra att vi har skickat in den här ansökan, omställningen är en stor fråga för oss. Om vi ska överleva måste vi se över hela vår affärsidé när det fossila fasas ut, säger Olle Graeve som är affärschef på Alltank.

Alltank har sökt pengar för att bygga två laddstationer med vardera två laddpunkter på 350 kW styck. Går ansökan igenom ska företaget samarbete med Advali, som i sin tur har ett samarbete med Scania, berättar Olle Graeve som menar att samarbete är viktigt.

– Vi har fått mycket hjälp från bland annat Härjedalens kommun och Härjeåns nät, men även från Jämtkraft och projektet Förnybart i tanken, med att bygga upp ett nätverk. Vi har också bytt avsiktsförklaringar med några andra aktörer. Gör man det får man bättre förutsättningar att lyckas innan marknaden är tillräckligt stor, säger Olle Graeve som trots att det finns vissa risker tror att projektet kommer att bära sig inom en nära framtid.

– Men vårt primära mål är att gå plus minus noll. Förhoppningen är att elektrifieringen verkligen kommer igång.

Enligt Biofuel Region har även företagen Lundstams och Lirteknik varit inblandade i ansökningar, liksom Woolpower och bensinmacken Gulf i Brunflo. Den stora utmaningen, om ansökningarna går igenom, är att hinna med, menar Elisabeth Wicksell på Förnybart i tanken. I september 2023 ska stationerna vara igång.

– Eftersom efterfrågan på material är så hög nu blir ledtiderna för att få fram utrustning långa. Det gör att tidsplanen blir väldigt tight.

Olle Graeve på Alltank ser positivt på projektet med att bygga ny laddinfastruktur för tunga fordon i regionen.