Scania presenterade ny superdrivlina

Publicerad fre, 11/12/2021 - 09:54

Igår kväll presenterade Scania sin nya motorplattform. Scania Super, som plattformen heter, är resultatet av fem års utvecklingsarbete och utlovar upp till åtta procent lägre bränsleåtgång.

Med de nya Super-motorerna har Scania nått en verkningsgrad på 50 procent, något som bolaget konstaterar var utom räckhåll för en förbränningsmotor för bara några år sedan. Resultaten bygger på både smart optimerande ingenjörsarbete och teknik i form av övervakande styrsystem för hela drivlinan. Scania uppger att bolaget totalt har investerat 20 miljarder kronor i den nya plattformen.

− Med Super-motorerna erbjuder vi marknaden något som är helt enastående, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Den bränslebe­sparing på åtta procent som den nya drivlinan baserad på Super-motorn ger är inget mindre än en game-changer i vår bransch.

Scania Super lastbilar på väg

Till att börja med kommer Super-motorerna att erbjudas i fyra olika effektnivåer för Euro 6: 420, 460, 500 och 560 hästkrafter. I kombination med de nya Scania Opticruise-växellådorna (G25 och G33, som introducerades 2020) och en ny uppsättning drivaxlar, ger den nya drivlinan alltså åtta procents bränslebesparing vid exempelvis långväga godstransporter och kyltransporter. Samtliga motorer kan köras på HVO och två av dem (460 och 500) kan beställas i ett utförande för användning med 100 procent biodiesel. Scania utlovar också ytterligare versioner av den nya motorplattformen, bland annat en biogasvariant. Som grädde på moset visar Scanias egna tester att den teknikska livslängden för den nya Super-generationen är 30 procent bättre än för den förra.

− En Scaniakund som kör en 500-hästars Super-motor kommer att se en dramatisk skillnad på sina drivmedelsfakturor, även om man jämför med den marknadsledande motorfamilj vi nu ersätter, säger Stefan Dorski. Super-motorerna kommer att glänsa på flera olika sätt, men personligen ser jag den omedelbara här och nu-reduktionen av CO2 som den viktigaste egenskapen. Super-motorerna kommer omgående att börja ge viktiga bidrag i minskade CO2-emissioner i kampen mot klimatutmaningarna.

Drivlina Scania Super

Förutom den revolutionerande drivlinan med ny motor, drivaxlar och växellåda kunde Scania presentera en ny chassilayout.

− Vi fortsätter på den inslagna vägen och erbjuder våra kunder en palett med håll­bara lösningar, säger Alexander Vlaskamp. Andelen fordon som drivs med förny­bara bränslen eller elektriskt ökar dramatiskt de kommande åren, men vi är alla fort­far­ande beroende av förbränningsmotorer för våra dagliga liv. Det är just därför Scanias Super-baserade lastbilar är så viktiga eftersom de bidrar till att minska de fossila ut­släppen under resten av det här decenniet, konstaerade Scanias försäljnings- och marknadschef Alexander Vlaskamp.

Motor Scania Super