Samhällskostnader ska inte ha slutdestination hos åkeriföretagen

Publicerad ons, 11/14/2018 - 15:15

Sveriges Åkeriföretags medlemsmöte i region syd väckte både tankar och idéer hos deltagarna till hur de kan bli bättre att förhandla. Åkeriföretagen måste kunna föra över ökade kostnader som uppkommit på grund av politiska beslut. 

Supergoda smörrebröd, gemenskap och kunskap präglade årets medlemsmöte som Sveriges Åkeriföretag Syd arrangerade den 8 november på Hotell Erikslund i Ängelholm.

Temat för kvällen var ”Hur hanterar branschen stigande bränslepriser?” Ett tema som lockade 45 deltagare med olika bakgrund och förutsättningar. Deltagarna bestod av representanter från både landet större aktörer till företagare med ett fordon. Bränslepriser skapar ett förenande engagemang.

Kvällen inleddes med att regionchef Liane Ask och branschföreträdare Peter Svensson berättade om aktuella frågor, bland annat BK4 vägnätet och att det nu finns i Nationell vägdatabas på webben och länkad via Sveriges Åkeriföretags hemsida. Även Sveriges Åkeriföretags arbete med att förbättra förutsättningarna inom vintervägunderhållet togs upp.

Därefter informerades det om grunden till varför bränslepriserna skenat i höjden. Circle K:s Marcus Hjort beskrev bränslevärldsmarknaden utveckling samt innebörden av Reduktionsplikten som infördes 1 juli 2018.

Efter detta intog Ulric Långberg, branschchef för Sveriges Åkeriföretag vid. Han startade med att analysera branschens senaste nyckeltalsrapport som visar vikande efterfrågan på transporter samt sjunkande lönsamhet för åkeriföretagen. Viktiga frågor att fundera över är; Vad är det vi ser? Hur ska vi tolka det? Och inte minst; Hur kan vi förbereda oss?

Från den sista frågan ledde Ulric deltagarna rakt in i hur de ska tänka när de gör affärer, SÅ Index med MK1 diesel eller HVO samt vikten av att studera vilken andel bränslet har i kostnadsmassan som indexjusteras.

Bränslepriset är till stor del en följd av politiska intentioner och beslut. Ulric förmedlade budskapet att samhällskostnader inte får ha slutdestination som kostnad för åkeriföretagen. Som åkeriföretag är det viktigt att föra denna kostnad vidare på samhället, det vill säga industrin och konsumenter måste vara med och betala för politiska beslut.

För varje pass steg stämningen bland deltagarna och känslan var att de flesta var nöjda med kvällen och att mötet väckte både tankar och idéer hos deltagarna till hur de kan bli bättre på att förhandla med sina kunder.

Text: Liane Ask