Redo för nästa kapitel i livet

Publicerad tis, 06/21/2022 - 14:36

Det har varit några turer fram och tillbaka under årens lopp. Som katten har de alltid landat på fötterna. Den 1 april övertogs det familjedrivna Göteborgsåkeriet Hedenskogs Åkeri & Tankeri åkeri av den nederländska samarbetspartnern Den Hartogh. Nu ser Thomas och Gabriella Hedenskog fram emot en framtid vid havet.

Det har bara gått några veckor sedan försäljningen av det nästan etthundra år gamla familjeföretaget blev ett fullbordat faktum. Egentligen fanns det inga planer på en försäljning redan nu, men när transport- och logistikföretaget Den Hartogh ville expandera norrut fick Hedenskogs ett anbud som var svårt att tacka nej till. Thomas Hedenskog skrattar och förklarar att det fortfarande känns som semester.

– Det är klart att man hade en klump i magen ibland under försäljningsprocessen. Det var ett stort steg att ta och alla pusselbitar måste falla på plats. Det fanns två frågor som överskuggade allt; köparens värderingar måste stämma överens med våra, både när det gällde personalens och företagets framtida utveckling.

– Vi tror att lösningen blev bra, både för oss och för personalen. Även om företaget alltid varit ett stort intresse för oss har allting sin tid. Nu vill vi göra andra saker också.

Paret Hedenskog kommer dock att fortsätta som konsulter i bolaget under en tid. Att släppa taget helt känns fortfarande lite främmande.

Verksamheten, som startade officiellt 1934 av Thomas Hedenskogs farfar Anders Hedenskog är nu inne på fjärde generationen åkare med benäget engagemang av farfarsfar redan på 20-talet. Sedan dess har verksamheten engagerat hela familjen.
– Det blev jag tidigt varse om när Thomas och jag träffades 1987. Då skötte hans mamma Elisabeth all bokföring manuellt från sitt hemmakontor. När jag fick frågan om att ta över ansvaret för kontoret några år senare kändes det som ett stort steg. Att vara med och driva ett familjeåkeri är inget arbete utan snarare en livsstil.
– Efter visst övervägande tackade jag ja. Idag är jag stolt över utvecklingen som vi åstadkommit tillsammans med personalen, säger Gabriella Hedenskog.

Thomas Hedenskog kan företagets historia utan och innan, från transporter av matvaror med häst och vagn och fisktransporterna med handkärra till grus- och anläggningstransporterna på 40-talet. Verksamheten pausades under kriget när bilarna togs i beslag av försvarsmakten. Efter krigsslutet återuppstod åkeriet med bröd- och styckegodstransporter på Harley Davidson-motorcyklar som ersattes med VW-pickuppar med tiden.

Fokus på livsmedel höll i sig fram till 90-talet med bland annat kyl- och frystransporter lokalt och regionalt från Kooperativa Förbundets lager på Backaplan. I början av 2000-talet etablerade åkeriet också sin första egna depå på Stora Holm på Hisingen. Efter några år minskade dock matdistributionen och KF:s lager lades ner.

– Vi insåg tidigt att vi behövde fler ben att stå på. I den vevan ökade successivt körningen av tankcontainrar med flytande kemikalier. Det blev en naturlig övergång till en mer specialiserad nisch. Idag är det åkeriets huvudverksamhet och vi har blivit en helhetsleverantör för tankcontainerägarna.

Med en stabil personalstyrka på 10–15 anställda och ett hanterbart antal stora och trogna kunder blev övergången till kemikalietransporter lyckad. Devisen att ”inte gapa över för mycket” har genomsyrat hela organisationen, men det hindrade inte uppväxlingen till en större depå. 2018 stod den klar med tankdiskanläggning, värmeproduktionsanläggning, verkstad, en tvätthall för de egna lastbilarna samt nytt kontor.

– Då var det en gigantisk satsning för ett så litet företag som vårt. Men ibland måste man våga för att kunna utvecklas och gå vidare, understryker Gabriella Hedenskog.

För hanteringen av flytande kemiska produkter krävdes kunskap och kompetens. Förarna specialutbildades i frakt av farligt gods och kunskaper om tankrengöring inhämtades med hjälp av erfarna kunder och nya affärsrelationer.

Gabriella Hedenskog förklarar att den nya affärsinriktningen stärkte företagets miljöarbete. När den nya depån byggdes var riktmärket ”grönt”.

Idag fraktas bland annat spillvattnet till samarbetspartnern Stena Recycling och allt avfall källsorteras minutiöst. För ökad säkerhet har man även egenutvecklat ett mjukvarusystem för anläggningen.

Som för många andra transportföretag har de senaste pandemiåren inte påverkat verksamheten märkbart.

– Fast det har ju gått åt en hel del sprit, skämtar Thomas Hedenskog och markerar att det handlar om handsprit.

Ökade drivmedelskostnader har Hedenskogs också hanterat genom att inkludera ett separat energi- och bränsletillägg i samtliga faktureringar.

När Thomas Hedenskog ser tillbaka på uppväxten i en åkarfamilj konstaterar han att den kanske var lite annorlunda än andra jämnårigas.

– Pappa hade ofta långa och oregelbundna arbetsdagar så mamma fick dra ett stort lass och fanns alltid till hands. Pappa och jag tillbringade många timmar tillsammans i garaget, då lärde jag mig det mesta om hur en lastbil fungerar.

– Ibland fick jag följa med på en tur i lastbilen. Jag minns bland annat en resa där vi körde parallellt med en älg längs vägen. Som åkarson fick man nog uppleva saker som andra kamrater inte hade möjlighet till.

Oavsett familjeband och traditioner, Thomas Hedenskog understryker att det var hans eget personliga val att överta åkeriet.

– Föräldrarna ställde inga krav. Jag läste fordonsteknik på gymnasiet för att jag tänkte ”det kan ju vara bra att ha”. Sedan ledde det ena till det andra.

Men vad säger dina föräldrar när ni har sålt åkeriet?

 – De har full förståelse för beslutet. Det som är bra för oss är också bra för dem, resonerar de.
Vad händer i era liv nu, vilka är era konkreta framtidsplaner?

– Först ska vi köpa en båt som vi ska tillbringa sommaren i längs Bohuskusten. Det kan också bli så att en ny hund kommer in i familjen.

Och eftersom vi jobbat så mycket under alla år vill vi även få mer tid till att göra något kreativt och livsstilsorienterat som matchar våra fritidsintressen.

Att inte ha ett regelbundet jobb att gå till, finns det en risk för att ni kommer att gå varandra på nerverna?

– Haha, nej, vi har arbetat tillsammans så länge att vi är ganska sammansvetsade.

Gabriella Hedenskog instämmer:

– Ja, vi ska nog klara av några år till tillsammans.  


Text: Veronica Rönnlund Aldman
Foto: Robin Lundin
 

Thomas Hedenskog
Ålder: 58 år.
Bor: I villa i Göteborg.

Familj: Hustrun Gabriella och snart hund.
Karriär: Egen företagare.
Intressen: Båtar och skidåkning.
Tycker bäst om: En skön dag på havet.
Tycker sämst om: Folk som inte står för sitt ord.

Gabriella HedenskogÅlder: 58 år.
Bor: I villa i Göteborg.

Familj: Maken Thomas och snart en ny liten portugisisk vattenhund.
Karriär: Egen företagare.
Intressen: Hundar, båtliv, trädgård, att skapa.
Tycker bäst om: Vara ute i naturen.
Tycker sämst om: Oärliga människor.

Hedenskogs Åkeri & Tankeri
Bildades: 1934
Ägare: Thomas & Gabriella Hedenskog.
Huvudkontor i Sverige: Hisingen, Göteborg.
Anställda: 14 personer.
Omsättning: 32 miljoner kronor (2021).
Fordonsflotta: 6 dragbilar, 10 chassin.
Verksamhet: Transport, värme, disk och lagring av tankcontainrar.

Den Hartogh
Nederländskt familjeägt transport- och logistikföretag som bildades 1920 i Rotterdam. Företaget är verksamhet på 47 orter i 26 länder med bulktransporter och logistik för kemi-, gas- livsmedels- och polymerindustrin.

Nästa fas i livet ska bli mer livsstilsorienterad för de unga pensionärerna Gabriella och Thomas Hedenskog. Havet lockar och i planerna finns bland annat en ny båt som ska ta paret längs Bohuskusten, gärna redan i sommar.