Råvarubrist även i däckbranschen

Publicerad fre, 05/06/2022 - 08:19

Däckbranschen genomgår en turbulent tid. Efter sanktionerna mot Ryssland har tillgången på råvaror strypts och priserna rusat uppåt. Samtidigt sker mycket annat i branschen. Ett exempel på det är den nya anläggningen för däckåtervinning som byggs i Linköping.

– Många tillverkare har produktion i Ryssland och syntetgummi, kimrök och oljor levereras från Ryssland till europeiska fabriker, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.

Hittills i år har däckpriserna stigit med 15 procent. Martin Tillsten, vd på Däckteam, tror inte att det kommer att sluta där.

– Producenterna har det tufft just nu, speciellt då det gäller dubbdäck. Men vi har avtal med flera leverantörer och därmed lite bättre förspänt än många andra när det gäller att få tag i produkter. Vi kommer att kunna leverera däck till våra kunder.

Han gissar att priserna stiger sju, åtta procent under hösten.

– Vi har aldrig tidigare upplevt en sådan här situation. Mycket talar för att prisutvecklingen både på däck, el och bränsle leder till att våra kunder kör mindre, vilket i sig blir ännu en utmaning vi måste hantera.

Ett sätt att göra det är att uppmärksamma kunderna på hur de sliter sina däck. Och att överhuvudtaget få igång mer snack om däck, menar Martin Tillsten.

– Det har vi varit dåliga på i alla tider. Framför allt behöver vi förmedla vikten av bra däck. Hur viktigt det är med rätt lufttryck, mönsterdjup, hjulinställningar, hur man kör och så vidare.

Ansvarsfull materialåtervinning och cirkularitet är frågor som får allt mer utrymme, i däckbranschen såväl som i fordonsbranschen och samhället i stort. En ny stor anläggning byggs nu i Linköping med målet att bli världsledande på däckåtervinning.

– Däckmaterialet har mer att tillföra samhället även efter att däcket rullat klart på vägen. Hjulet sparar enorma mängder energi för samhällets transportbehov och det återvunna materialet sparar på jungfruliga uttag, säger Fredrik Ardefors.

Generellt är kunskapen om däckens roll i samhället för låg, tycker han och nämner skiftestiderna från vinter till sommardäck, avfallsstämpel för uttjänta däck och däckleveranser till vintern som några viktiga branschfrågor.

– Lagstiftningen har inte riktigt hängt med den snabba utvecklingen inom teknik och miljö.

Det är en speciell tid för däckbranschen, menar Fredrik Ardefors (t.v.) och Martin Tillsten (t.h.).