Nytt samägt bolag ska möta efterfrågan på biodrivmedel

Publicerad tors, 09/23/2021 - 13:18

SCA och St1 startar ett gemensamt bolag för att producera och sälja biodrivmedel. SCA, som investerar omkring 600 miljoner kronor i bolaget, ska leverera tallolja till bolaget som i sin tur kommer att äga 50 procent av St1 Gothenburg Biorefinery där investeringar i ett nytt bioraffinaderi ska ge kapacitat att producera 200 000 ton flytande biobränsle.

Det nya bioraffinaderiet beräknas innebära investeringar på omkring 2,5 miljarder kronor och ska enligt planen tas i drift under andra kvartalet 2023.

– Partnerskapet med SCA är ett nyckelelement i genomförandet  av vårt investeringsprogram för förnybara bränslen och det säkerställer tillgången till råvara för att möta de ambitiösa nordiska klimatmålen för 2030, säger Henrikki Talvitie, CEO för St1 Nordic Oy.

Ulf Larsson, vd och koncernchef på SCA, säger att det gemensamma bolaget innebär att SCA går från att bara vara leverantör av tallolja till kemi- och bränsleindustrin till att bli verksamma i förädlingen av bolagets förnybara råvaror.

– Vi kommer att fortsätta ta tillvara affärsmöjligheterna i de förnybara biprodukterna från våra skogar och industrier för att ytterligare utveckla vår värdekedja, säger han.

Det nya bioraffinaderiet håller på att anläggas i St1:s raffinaderiområde i Göteborg och kommer att ha en total kapacitet på 200 000 ton biodrivmedel. Det ska kunna skifta mellan produktion av förnybar HVO-diesel och biojetbränsle. Talloljan som ska användas är en biprodukt från produktionen av kemisk pappersmassa och ska levereras från SCA:s bruk i Östrand, Obbola och Munksund. Det ska också vara möjligt att använda ett flertal andra råvaror.

Som en del i överenskommelsen blir St1 även 50-procentig delägare i SCA Östrand Biorefinery. Raffinaderiprojektet i Östrand har nyligen fått miljötillstånd för produktion av 300 000 ton biodrivmedel baserat på svartlut, en annan biprodukt från produktionen av kemisk massa, och på fast biomassa, såsom sågspån eller bark. ST1 skriver också att det fortfarande finns tekniska utmaningar som måste lösas innan projektdesignen kan slutföras.