Nu har Europaparlamentet godkänt mobilitetspaketet

Publicerad ons, 01/22/2020 - 10:50

På tisdagen, den 21 januari, godkände Europaparlamentets transportutskott överenskommelsen om mobilitetspaketet.
 

Överenskommelsen omfattar fyra olika delar:

Elektronisk fraktdokumentation, utstationering, kör- och vilotider samt tillträde till marknaden.

 

49 ledamöter i Europaparlamentets transportutskott deltog i omröstningen.


Ledamöterna röstade enligt följande:

Elektronisk fraktdokumentation – 47 för, 2 emot.
Utstationering av förare – 27 för, 22 emot.
Kör- och vilotider – 27 för, 17 emot, 5 lade ned sina röster.
Marknadstillträde – 32 för, 17 emot. 


De reviderade reglerna för utstationering av förare, kör- och vilotider för förare och bättre verkställighet av reglerna av cabotage, syftar till att få slut på snedvridningen av konkurrensen inom den europeiska åkerinäringen och ge bättre förhållanden för förarna.


När det gäller rättvisare konkurrens och bekämpning av olaglig verksamhet innebär överenskommelsen att det fortfarande kommer att vara tillåtet att få utföra maximalt tre cabotage-uppdrag inom sju dagar, men för att hantera och upptäcka bedrägerier kommer fordonens färdskrivare att kontrolleras för att registrera antalet gränsövergångar. En ny färdskrivare ska tas fram för att automatiskt kunna registrera fordonets gränspassager.

För att förhindra ”systematiskt cabotage” kommer det också att finnas en ”avkylningsperiod” på fyra dagar innan fler cabotageuppdrag kan utföras inom samma land med samma lastbil.


För att bekämpa användandet av brevlådeföretag kommer det att krävas att ett åkeriföretag behöver ha betydande verksamhet i den medlemsstat där bolaget är registrerat.

De nya reglerna innebär också att det krävs att lastbilar ska återvända till bolagets hemland åtminstone var åttonde vecka.

Eftersom åkerier inom EU i allt större utsträckning använder skåpbilar för att bedriva internationella godstransporter kommer det att införas krav på att skåpbilar med en totalvikt på 2,5 ton eller mer ska omfattas av EU-regler för yrkesmässig trafik med krav på gemenskapstillstånd. Vidare kommer det att krävas färdskrivare för dessa fordon när de nya reglerna träder i kraft.


EU-omfattande regler för utstationering av förare kommer att ge en tydlig rättslig ram, vilket innebär att dessa regler kan tillämpas i transportsektorn som är mycket mobil, för att förhindra enskllda nationella regler och säkerställa en rättvis ersättning för förarna. Utmaningen blir att effektivt kontrollera efterlevnaden av dessa regler.

Överenskommelsen om mobilitetspaketet innebär även ändringar för att säkerställa bättre vilotidsförhållanden för förarna och låta dem spendera mer fritid på sin hemort.

Dock föreslås även följande som får motsatt effekt, nämligen att det enligt dagens regelverk gäller att en normal dygnsvila får avbrytas högst två gånger och i sammanlagt högst en timme i samband med tågresa och färjeresa där föraren medföljer fordonet och har tillgång till en sovbrits eller liggplats. I förslaget utökas detta till att även gälla att man ska få avbryta en reducerad veckovila och en normal veckovila. När det gäller att få avbryta en normal veckovila utökas kraven till att föraren ska ha tillgång till en hytt och att resan enligt tidtabell är 8 timmar eller längre.

Det gör att arbetsgivare kan schemalägga förare att åka färja under sin normala veckovila om färjeresan enligt tidtabellen är 8 timmar eller längre och där föraren har tillgång till hytt, till exempel mellan Malmö och Travemünde som är 9 timmar, exempelvis avgång Malmö Norra Hamnen klockan 10.00 med ankomst Travemünde Skandinavienkai klockan 19.00.

John Woxström, jurist på Sveriges Åkeriföretag, bedömer dock att detta kan innebära att vissa förare inte får mer fritid hemma.

Överenskommelsen innebär att åkerier måste använda körscheman så att förare som utför internationella godstransporter regelbundet kan återvända hem – var tredje eller fjärde vecka beroende på arbetsschemat.

Överenskommelsen om mobilitetspaketet innebär även att den obligatoriska veckovilan inte kan tas ut i lastbilshytten.

Om veckovilan tas ut på annan ort än hemorten måste arbetsgivaren betala för boendekostnaden.
I undantagsfall kommer det att vara möjligt att förare kan överskrida körtiden under strikta begränsningar för att kunna komma hem och ta sin veckovila om de befinner sig i närheten av hemorten.

Nästa steg är att uppgörelsen nu måste godkännas av EU:s ministrar och därefter av Europaparlamentet som helhet för att träda i kraft.


Reglerna om utstationering kommer att träda i kraft 18 månader efter ikraftträdandet av rättsakten. Reglerna om vilotider – inklusive återföring av förare till hemorten – kommer att träda i kraft 20 dagar efter publicering av rättsakten.

Reglerna om att lastbilar ska återvända till hemlandet och andra regler som berör marknadstillträde träder i kraft 18 månader efter ikraftträdandet av lagen.