Netto noll för McDonald’s till 2050

Publicerad ons, 10/06/2021 - 22:34

McDonald’s ska uppnå netto noll i klimatrelaterade utsläpp senast 2050. Det nya målet inkluderar hela McDonald’s verksamhet, både företagets egna utsläpp och de som kommer från leverantörskedjan.

McDonald’s har också uppdaterat sitt klimatmål för 2030, som sattes 2018 inom ramen för Science Based Target Initiative, och avser att minska klimatutsläppen snabbare för att bidra till att Parisavtalets 1,5 gradersmål kan uppnås. 

I samband med det nya målet sätts ska McDonald’s också revidera sitt mål för 2030 för att möta den höjda ambitionen från Science Based Target Initiative – åtagandet som innebär att företaget sätter de mål som krävs för att ta sitt ansvar för att hålla uppvärmningen under 1,5 grader. Även de nya 2030-målen kommer att innefatta både restaurangkedjans egen klimatpåverkan och de klimatutsläpp som sker i värdekedjan. 

McDonald’s i Sverige uppnådde redan 2020 en minskning av egna utsläpp med 40 procent i jämförelse med referensåret 2012. Idag går 80 procent av leveranserna till restaurangerna med förnybart bränsle och returtransporterna används för både återvinning och återanvändning av material. 100 procent av elen i McDonald’s verksamhet är förnybar. Även användningen av engångsplast genomgår sedan ett par år tillbaka ett omfattande utfasningsarbete och 90 procent av förpackningsmaterialet på restaurangerna i Sverige är nu av papper – antingen återvunnet eller från certifierat hållbart skogsbruk.

– Vi har fram tills idag tagit stora kliv både i Sverige och globalt för att minska vårt klimatavtryck, men det är dags att vi accelererar vårt arbete ytterligare och fortsätter att minska vårt klimatavtryck för att säkerställa att vi kan nå netto noll senast 2050, säger Joachim Knudsen, vd för McDonald’s Sverige.

Joachim Knudsen, vd på McDonald's i Sverige.