Mantum får omfattande uppdrag för Varbergstunneln

Publicerad mån, 09/16/2019 - 08:50

Implenia och Mantum har tecknat ett omfattande avtal som innebär att Mantum får ansvar för materialleveranser och bortforsling av schaktmassor till och från tunnelprojektet i Varberg. 

Mantum Implenia.

- Vi är väldigt glada över förtroendet och detta kommer att skapa arbetstillfällen, säger Greger Strömqvist, koncernchef i Mantum till Svensk Åkeritidning. 


Nu i år går Varberg in i en spännande period, när bygget av dubbelspår startar genom staden. Delar av det nya järnvägsspåret ska läggas i tunnel under staden, vilket innebär att Varberg kan fortsätta att ha sin järnvägsstation i centrum. Byggstarten är planerad till december i år. Förberedande arbeten är sedan en tid igång. 
Enligt planerna ska tågen börja rulla på det nya spåret år 2024 och projektet ska vara helt klart år 2025.

Trafikverket har valt Implenia till entreprenör för tunnelprojektet i Varberg. Entreprenaden sträcker sig över cirka 9 kilometer. I genomförandefasen ingår detaljprojektering och byggnation av en 2,8 kilometer lång bergtunnel, 450 meter betongtunnel, 1,3 kilometer betongtråg, flera broar, en ny järnvägsstation samt totalt 2,7 mil järnvägsspår, inklusive en ny godsbangård.
Och det blir Mantum som av Implenia får kontraktet om materialleveranser och transport av schaktmassor till och från detta omfattande projekt.


- Det här skapar många arbetstillfällen för både Mantum och för de samarbetspartners som får uppdrag genom oss, säger Greger Strömqvist. Volymerna som ska förflyttas är enorma. Mot bakgrund av det har vi intensifierat arbetet med att rekrytera chaufförer och beställa fordon. Vi påbörjade detta arbete redan under sommaren i år.