MAN ryter till med ny generation lastbilar

Publicerad fre, 02/14/2020 - 07:35

MAN:s nya lastbilsgeneration är här. TG-serien med två decennier på nacken har fått en ny skrud och bjuder på mycket nytt. Högre komfort och säkerhet, lägre bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Lejonet är redo för framtiden.

För 20 år sedan lanserade MAN sin TG-serie som efterträdare till L2000, M2000 och L2000. Nu är det dags igen för en ny generation MAN lastbilar anpassade för att möta ökade krav på komfort, säkerhet, effektivitet, tillförlitlighet och digitalisering. TGL, TGM, TGS och TGX från 7,5 till 41 ton rullar vidare som namn och i stort bygger den nya generationen på sina föregångare men med många uppdateringar efter nya standarder för bland annat assistanssystem och digitala uppkopplingsmöjligheter. Och inte minst en ny hytt-generation med modern design och förbättrad aerodynamik.

Motorerna följer i alla fall inledningsvis med från den tidigare generationen. Det handlar då om de sexcylindriga D08, D15, D26 och D38 (160-640 hk) vilka som i sin utsläppsvänligare Euro 6d-form introducerades under förra året även om det skedde förhållandevis obemärkt. Bränsleförbrukningen lovar MAN ska ha minskat med upp till åtta procent genom nyutvecklad mjukvara och förbättrade drivlinor tillsammans med förbättrad aerodynamik på den nya generationen.

Det mest påtagliga är den nya hytten som förvisso bygger på den 20 år gamla stommen men har förnyats ordentligt både design- och aerodynamikmässigt. 

MAN tillhandahåller åtta olika hytter för skiftande önskemål och transportuppdrag. 

För fjärrtransporter erbjuds till TGX den utvändigt 2,44 meter breda G-seriehytten. Alla bjuder på ordentliga innerutrymmen med gott av förvaringsmöjligheter. Det som skiljer är höjden. Den med lågt tak heter GN och lämpar sig för transporter där totalhöjden begränsar som exempelvis inom bulk-, tank- och biltransporter. Den har en invändig höjd på 1,57 meter. Mellanhytten GM har en innerhöjd på 1,87 meter och den största i sällskapet GX mäter 2,07.

Den smalare hytten på 2,24 meter finns för TGL, TGM och TGS och finns i vil- och sovhyttsversioner – FN respektive FM. För TGS dessutom en korthytten NN riktad till anläggningssegmentet och distribution med högre markfrigång, tredelad stötfångare och andra attiraljer för tuffare tag.
För TGL och TGM heter den kompakta hytten CC. För dessa erbjuds också dubbelhytten DN för förslagsvis räddningsfordon.

Interiört är allt nytt med mer genomarbetade förvaringsutrymmen. Ratt och instrumentbräda har ny design. Instrumentklustret använder helt och hållet LCD-tekniken och ersätter de tidigare analoga instrumenten. Elektronisk parkeringsbroms införs även på MAN plus en massa andra lösningar som exempelvis några viktiga strömbrytare innanför dörren som bekvämt nås nerifrån marken.

För föraren innebär den nya generationen också en rad hjälpsystem för ökad trafiksäkerhet och komfort, nya som gamla. Exempelvis smartare ACC, en nyutvecklad kökörningsassistans samt ett system som förhindrar olyckor i gathörnen, fyra år innan lagen kräver.

Införandet av den nya MAN Truck Generation är företagets största projekt på 20 år. Mycket har investerats i fabrikerna för att kunna ställas om till den nya lastbilsgenerationen men inte minst inför den färdiga produkten. 2 100 anställda har varit engagerade i projektet och 12 miljoner arbetstimmar har gått åt för att ta fram serien. Bara 167 000 timmar gick åt för den nya hyttdesignen.

Utvecklingsteamet har även låtit 700 förare komma till tals inför den nya lastbilsgenerationen. Slutligen tillryggalade prototyper och förseriebilar 4 miljoner kilometer på vägarna innan generationen ansågs redo för lansering.

Text: Bosse Norvinge