Ica tog emot första ellastbilen

Publicerad tors, 08/26/2021 - 19:54

Idag gick startskottet för Icas elektrifiering av de stadsnära transporterna. I ett småregnigt Årsta i Stockholm tog dagligvarujätten emot sin första ellastbil från Volvo. Svensk Åkeritidning var där som enda media.

En Volvo FE Electric är den första ellastbilen som Ica tar i drift, med början på måndag. Ett drygt tiotal personer från Ica, Volvo Lastvagnar och Kyl- och Frysexpressen var på plats under torsdagen när nycklarna skulle lämnas över.

– Idag går vi från ambition till handling, kontaterade Icas logistikdirektör Emma Lindström. Det finns en tydlig förväntan från medarbetare, kunder, handlare och aktieägare att vi ska gå mot fossilfrihet. Jag är stolt över att vi är här nu.

Henrik Lae, projektledare för elektrifiering inom Ica, berättade att lastbilen kommer att köra ut varor som kommer till Årsta från andra lager i olika delar av landet, och att den ska köra precis samma rutter och enligt samma schema som tidigare bil.

– Räckvidden i stadstrafik är 12–15 mil på full laddning och inräknat den extra förbrukning som kylaggregatet ger. På landsväg blir det omkring 20 mil. Men räckvidden i sig är inte intressant, så länge den klarar det uppdrag som ska utföras. Och det gör den. Vid snabbladdning kan man få 10 extra mil på bara 45 minuter.

Maximala lastvikten är på 13 ton, vilket är något mindre än motsvarande modell med förbränningsmotor. Men även detta räcker med marginal då lasten sällan går över 10 ton.

Henrik Lae berättade även att Ica såg över möjligheten att börja elektrifiera transporterna för två år sedan, men att det då inte fanns bilar som fungerade för ändamålet. Sedan dess har mycket hänt och Ica har sett att de nya modellerna går att sätta in direkt i befintliga körscheman.

Jim Andersson, transportchef på Ica menade att det inte bara handlar om att göra en insats för klimatet.

– Nu ser vi också att ekonomin går ihop.

Ica har valt att köpa in bilarna själva, men anlitar Kyl- och Frysexpressen för den dagliga driften och trafikeringen.

– Det gör vi för att vi är intresserade av tekniken och vill ha full insyn i hur det fungerar och hur vi kan utveckla transporterna med ellastbilar. Nu får vi själva tillgång till all data från körningarna, förklarade Henrik Lae.

Samarbetet mellan Ica och Kyl- och Frysexpressen har pågått länge, och åkeriet är redan väl positionerat klimatmässigt med en lastbilsflotta på 85 fordon där hela 40 procent är fossilfria.

– Vi kör mycket på gas och ED95, men ser el som framtiden för citydistributionen, sa Robert Barkensjö som är vd på Kyl- och Frysexpressen.

– Och vi har redan byggt ut 18 laddplatser för elbilar på vår terminal, så vi är väl förberedda att själva investera i detta. När priset går ner lite …

Johan Larsson, Europaansvarig för försäljning av elektriska lösningar på Volvo, poängterade att det finns fler positiva aspekter med de elektriska fordonen.

– Förarna pratar gärna om utsläppen och den låga ljudnivån. Men det som lyfts allra mest är nog de låga vibrationerna. En förare som kört ellastbil ett tag berättade att han nu var piggare när han kom hem från ett pass och kopplade det till minskade vibrationer.

Alla tre parterna är överens om att samarbetet kring ellastbilar inte är något test. Den första bilen börjar köra sina rutter på måndag och det finns en förväntan om att det här bara är början. Ica har beställt ytterligare eldrivna lastbilar som ska tas i trafik i januari.

– Om alla samarbetar kan man skapa magi, slog Johan Larsson fast.

Volvos Johan Larsson lämnar över nycklarna till Henrik Lae på Ica. Foto: Mats Hellström