Här stannar Sverige kommenterar vägpaketet

Publicerad mån, 08/03/2020 - 09:04

Här stannar Sverige mottog beskedet om vägpaketet med stor glädje då vi har varit med och diskuterat och lagt fram våra åsikter om branschens regelverk både i Bryssel och i Stockholm. 

Här stannar Sverige mottog beskedet om vägpaketet med stor glädje då vi har varit med och diskuterat och lagt fram våra åsikter om branschens regelverk både i Bryssel och i Stockholm. Vi ser att delar av paketet innehåller sådant som vi varit med och lyft fram som ett alternativ, återvändandekravet är ett exempel, detta har HSS lyft såväl i Bryssel på möte som i Stockholm på möte och även under mer informella möten med Jens Nilsson på hemmaplan i Umeå.

Vi ser positivt på att chaufförer såväl som fordon har ett krav på att returnera till hemlandet, märkligt är bara att chauffören har kravet på hemvändande efter 3-4 veckor medan bilen skall vända hem efter 8 veckor. För chaufförers del borde detta innebära en stor förändring i tillvaron när man kan träffa sin familj lite mer regelbundet än vad som nu är fallet för många som kan vara borta månader till år. Vi får aldrig glömma att hur orättvist vi själva anser oss behandlas i nuvarande lagstiftning så har vi ändå människor som jobbar för att överleva precis som du och jag och får därför inte belasta dom stackarna som bor i bilarna, det är ju till syvende och sist speditörer och åkerier som har rymliga samveten för att hålla dessa upplägg och utnyttjar ofta människor i en svår sits som vill tjäna pengar.

 Vad det gäller uppläggen med ordinarie veckovila i hytten där man nu i lagstiftningen klargör att åkeriet skall sörja för kostnader för ett boende utanför bilen ser vi som en svår nöt att hålla koll på, det skall bli intressant att följa den utvecklingen. 

Vad det gäller cabotaget så är det positivt med en avkylningsperiod på fyra dagar innan man får köra cabotage i samma land igen, vi kanske hellre skulle sett att man inte fick köra ytterligare cabotage i något land under avkylningsperioden utan då skulle vara hänvisad till internationell körning istället – då skulle man markerat ytterligare att cabotage endast är en undantagsregel.

Man gör också ett försök att komma åt brevlådeföretagen vilket vi diskuterade på plats i Bryssel med både Peter Lundgren (SD) och Jens Nilsson (S), detta är positivt då man kräver en verksamhet i det landet som företaget är registrerat och det är där 8-veckors regeln kickar in, kan ju bli lite penibelt att återvända till en brevlåda var åttonde vecka där ingen reell verksamhet bedrivs av företaget. 

Utstationeringskravet för chaufförer som kör cabotage är mycket bra, redan där kan transporten bli olaglig vid kontroll. Det skall bli mycket intressant hur man ifrån Sveriges sida tänker efterleva denna lag, det kommer krävas resurstillskott hos såväl Polis som hos Arbetsmiljöverket som idag är den instans som registerhåller utstationerad arbetskraft, nya regler trädde också ikraft inom byggsektorn nyligen vilket ökat arbetsbördan ytterligare när det gäller kontrollförfarande för regelefterlevnad och registret i sig.    

Ett efterlängtat krav på gemenskapstillstånd för lättlastare är oerhört positivt, vi har ju redan idag i Sverige krav på trafiktillstånd rörande all godstransport om det så är med en liten stadsbil eller ett 74-tons ekipage. Nu väljer man att sätta kravet från 2,5 ton och uppåt och det minskar förhoppningsvis närvaron av alla dessa överlastade lättlastbilar som äventyrar trafiksäkerhet både rent fordonsmässigt och med den klassiska sagoboken om vilotider. Nu skall även dessa följa kör och vilotider vilket kan göra många transporter rent olönsamma, enda fördel dom får nu är högre snitthastighet och skall man se något orosmoln så kanske det är att deras hastigheter ökar för att ändå kunna nå fram på orealistiska tider. 

Till sist vill vi nu se ordentlig verkstad här hemma, nu är det i elfte timmen för våra folkvalda att säkerställa kontrollverksamhet för transportsektorn. Så som det ser ut idag kommer inte att vara hållbart imorgon, vi har på tok för lite folk ute på fältet med rätt kompetens att utföra kontroll av yrkestrafiken, med dagens utbildningstakt av bilinspektörer och poliser med behörighet att kontrollera tung trafik så ligger vi gissningsvis redan 4 - 5 år efter och det är inte hållbart för en sund åkerinäring i Sverige. HSS har tidigt förespråkat att vi skall ha en egen myndighet för dessa kontroller liknande BAG i Tyskland och Vegvesendet i Norge, man får en mycket större träffsäkerhet i kontrollverksamheten när man kan ägna sig åt en verksamhet istället för att blandas upp med annan polisiär verksamhet som att plocka fylla på stan eller övervaka en fotbollsmatch. 

 

#Härstannarsverige