Genombrott i cabotagefrågor vid måndagens ministermöte

Publicerad tis, 12/04/2018 - 12:28

 

På måndagskvällen nådde EU:s transportminstrar tillsammans med EU:s transportkommissionär Violeta Bulc fram till helt användbara kompromisser under kvällens och nattens förhandlingar i Bryssel. En majoritet av EU:s medlemsländer röstade för överenskommelsen, samtidigt som en del östeuropeiska länder röstade emot. 

Ministermöte om cabotage.

Överenskommelsen som träffades på måndagskvällen innebär att det ska bli schysstare arbetsvillkor och sund konkurrens inom transportnäringen. Sverige har varit pådrivande i förhandlingarna om nya regler för vägtransporter, vilka är en förutsättning för att skapa ordning och reda. Sveriges Åkeriföretag har – tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet – haft en tät dialog med infrastrukturministern och hans stab och har framfört sina ståndpunkter i detta angelägna ämne. Måndagskvällens beslut mellan EU:s transportministrar är i stora delar helt i linje med Sveriges Åkeriföretags ståndpunkter.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.


- Överenskommelsen är en stor seger för Sverige och för svensk åkerinäring, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Svensk Åkeritidning. Överenskommelsen träffades vid midnatt och innebär att det kan komma till stånd ett gemensamt tydligt regelverk för åkerinäringen i EU. Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter. Förhandlingarna om det så kallade mobilitetspaketet har pågått sedan kommissionen presenterade ett förslag i slutet av maj 2017.

Cabotage.

Överenskommelsen innebär bland annat en rad nya regler:

Det blir striktare regler för cabotagetransporter. Enligt de nya reglerna införs det en så kallad cooling-off period för lastbilar i gränsöverskridande EU-trafik. Detta innebär lastbilar från andra EU-länder får köra högst tre cabotagetransporter under sju dagar efter att de kommit till Sverige i samband med en internationell transport. Det är i sig inget nytt – nyheten är i stället att lastbilen därefter måste stanna utanför Sverige i minst fem dagar innan den kan utföra nya cabotagetransporter i Sverige igen.

Reglerna för utstationering av förare vidgas, skärps och tydliggörs. Nya smarta färdskrivare kommer att införas för att säkerställa effektivare kontroller. Detta kommer att öka möjligheten till kontroll av bland annat cabotage- och utstationeringsregler.

Enligt de nya reglerna är det inte tillåtet att ta veckovila i lastbilshytten. Undantaget för kombinerade transporter, som har gjort det möjligt för åkerier från andra länder att köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar i landet, tas bort. Detta undantag i kombidirektivet har kritiserats av bland andra Sveriges Åkeriföretag och Svenska Transportarbetareförbundet, och har inneburit att lastbilsförare från låglöneländer har kört i Sverige för villkor som är sämre än de som gäller för svenska chaufförer. Efter att ministerrådet nu har enats ska Europaparlamentet ta ställning till kommissionens förslag. Därefter följer förhandlingar mellan ministerrådet och Europaparlamentet.

Sören Hyldstrup Larsen, chef för Nordic Logistics Association, som är den gemensamma EU-representanten för Sveriges Åkeriföretag och åkeriförbunden i Sverige, Danmark och Norge, följde förhandlingarna på plats i Bryssel på måndagskvällen.

Sören Hyldstrup Larsen.

- Förhandlingarna slutfördes med ett bra resultat, säger Sören Hyldstrup Larsen. Besluten innebär att det finns goda förutsättningar för att vi kan åstadkomma ordnade förhållanden inom europeisk åkerinäring i framtiden.

Sören Hyldstrup Larsen konstaterar att en majoritet av de västeuropeiska EU-länderna – inklusive Sverige, Danmark och Finland – röstade för kompromissen, samtidigt som flera östeuropeiska länder röstade emot. 

- Samtidigt röstade några östeuropeiska länder för kompromissen, bland andra Estland, Tjeckien och Slovakien, säger han. Irland, Kroatien, Lettland, Litauen, Malta, Polen och Bulgarien röstade emot kompromissen. Rumänien avstod från att rösta.

Även Tomas Eneroth konstaterar att en del östeuropeiska länder röstade emot överenskommelsen. 

- Jag är övertygad om att när dammet har lagt sig och mina östeuropeiska ministerkollegor tar ett steg tillbaka och reflekterar över måndagskvällens beslut, så kommer de att se på dessa frågor med andra ögon, säger han till Svensk Åkeritidning. Jag har själv haft konstruktiva samtal när det gäller dessa frågor med mina transportministerkollegor inom EU och framförallt inom Road Alliance. Dialogen inom Road Alliance har varit mycket fruktsam och jag förutsätter att detta samarbete kommer att fortsätta framöver.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth lovordar även dialogen och relationen med Sveriges Åkeriföretag och med Svenska Transportarbetareförbundet.

- Dialogen med Sveriges Åkeriföretag har varit synnerligen konstruktiv och har bidragit till måndagskvällens framgång för Sverige och för svensk åkerinäring – inte minst diskussionerna med Sveriges Åkeriföretags vd Rickard Gegö och hans medarbetare har varit mycket betydelsefull och konstruktiv, säger han.

Både Sören Hyldstrup Larsen och John Woxström, jurist i Sveriges Åkeriföretag och sakkunnig inom transportrelaterade EU-frågor, ser positivt på måndagskvällens överenskommelse. 

John Woxström.

- De förhållanden som råder i dag där åkerier och lastbilsförare från låglöneländer gynnas, och som har låga löner och undermåliga sociala förhållanden som konkurrensmedel, har inte tillfört någon smart logistik inom europeisk åkerinäring, säger John Woxström.

Enligt uppgörelsen ska det nu arbetas för att komma tillrätta med problemen med brevlådeföretag och godstrafiken med lätta transportfordon, samt utökad myndighetskontroll.

- Överenskommelsen innebär också att det blir ett förbud mot veckovila i lastbilshytten, säger Sören Hyldsrup Larsen.

John Woxström ser positivt på att den svenska linjen i dessa frågor har fått gehör bland EU:s transportministrar.

- Den svenska infrastrukturministern Tomas Eneroth och hans stab har gjort ett mycket bra förarbete, säger han.

Både John Woxström och Sören Hyldstrup Larsen framhåller samarbetet inom NLA - Nordic Logistics Alliance och i Road Alliance.

- Det är viktigt för Sveriges Åkeriföretag, att Road Alliance har varit eniga i dessa frågor, samt att de nordiska länderna inom ramen för NLA-samarbetet har hållit samman, säger de båda. Det är starka allianser och visar att problemen är omfattande.
 

Text och foto: Anders Karlsson