Hjulia Råberts

Fri frakt - har du hört så dumt

Publicerad ons, 03/25/2020 - 10:49

I vår bransch är vi måna om att göra rätt. Det är en servicebransch, och vi löser kundens problem. Oavsett hur osmart det är, kirrar vi biffen när det strulat till sig. Det ligger i själva uppdraget. Därför är det dumt när det blir fel. När systemet är utformat fel.

En tredjedel av allt som handlas på nätet skickas tillbaka. Sen packas det i bästa fall om och säljs på nytt. I värsta fall kasseras varorna, eftersom det ofta är dyrare att packa om dem än att kasta dem. I Estland och Polen blomstrar ompackningsindustrin dit våra en gång provade varor skickas, för att sedan skickas tillbaka till ett lager i Sverige. 

Allt möjliggörs av konceptet ”fri frakt”
Fri frakt är hål i huvudet. Det är helt otroligt galet att vi just i detta nu skapar ett logistiksystem som är så ineffektivt och osmart. E-handeln må ha gjort saker och ting bekväma, men det är en galenskap för miljön. För människor. För sunt förnuft. Det är en galenskap för åkerinäringen, för åkeriföretag vars expertis ligger i smarta transportlösningar. Människans förmåga att göra det bekvämt för sig ska aldrig underskattas, men det borde inte få dras till sin spets på det här sättet. 
I vår bransch är vi vana vid att få kämpa för att få upp marginalerna. Det sticker i ögonen när det påstås att våra tjänster ska ske gratis. Det är inte gratis att transportera varor. Det är vårt levebröd. Det är fyra procent av Sveriges bruttonationalprodukt.

Åkerinäringen dras med priskonkurrens, där företagen gör vad de kan för att pressa priserna för att stå sig i konkurrensen. Sveriges Åkeriföretag sliter med Fair Transport, för att visa på nyttorna med att erbjuda kvalitet. Att butikerna som köper våra tjänster sedan uttrycker sig som att frakt någonsin kan vara fri, är olyckligt. Den är inte fri. Vi vet sedan länge att det alltid är någon som betalar i slutändan. 

Att inte ta betalt för frakten har blivit en verklig nödvändighet för många av e-butikerna. Även de ska konkurrera på en marknad där konkurrensen är stenhård. Att behöva betala 29 kronor för frakten i en butik kan göra att butiken väljs bort till förmån för konkurrenten som säljer samma vara men utan fraktpåslag. 
Priset syns inte i e-butiken eftersom det gör att varan framstår som billig. Priset för frakt bakas in i priset istället för att särredovisas. Köper du en vara för 30 kronor från ett e-apotek kan du lugnt räkna med att butiken inte gör någon vinst för ditt köp. De har tillräckligt med många andra kunder som kan täcka upp för din fraktkostnad. Kanske handlar du mer nästa gång eftersom det var så billigt och bra.

En e-butik för kläder på nätet berättade innan jul att de spärrat hela 9 000 kunder från att handla, eftersom de missbrukat förmånen att kunna skicka tillbaka varor utan att betala för frakten. Som exempel på missbruk nämnde de kunder som beställer 300 varor och skickar tillbaka 298. Att butiken nu har infört en policy för returer, samt infört ett lägsta belopp för att uppnå gratis frakt, är ett steg i rätt riktning. Kanske sprider sig företeelsen till andra e-butiker, och vi kan få en logistik som fungerar och är rimlig. 

Hjulia Råberts

Hjulia Råberts