Fossilfritt Sverige lämnade över biostrategin till regeringen

Publicerad ons, 09/22/2021 - 16:49

Vid en direktsänd presskonferens lämnade Fossilfritt Sverige idag över sin biostrategi till regeringen. Strategin fokuserar på hur Sverige ska kunna lösa tillgången på bioråvara så att näringslivets 22 färdplaner kan genomföras.

Det formella namnet för strategin är ”Strategi för fossilfri konkurrenskraft – bioenergi och bioråvara i industrins omställning” och det är den tredje omställningsstrategin som Fossilfritt Sverige lämnar över till regeringen efter den tidigare batteristrategin och vätgasstrategin.

Miljö- och klimatminister Per Bolund konstaterar att Sverige måste nyttja den biomassa som finns på ett klokt sätt då den är förnybar, men inte oändlig och ska räcka till många viktiga områden. Han pekade också på regeringens nya budgetsatsningar, inte minst på biogasen som får 1,9 miljarder över tre år i produktionsstöd, samt de ökade medlem för Klimatklivet.

Näringsminister Ibrahim Baylan tryckte i ett förinspelat anförande på möjligheten att skapa nya affärer och nya värden inom ramen för omställningen och menade att den biobaserade ekonomin är Sveriges nyckel till att bli världens första fossifria välfärdsland.

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, förtydligade att syftet med biostrategin är att visa hur Sverige kan lösa beställningen av bioråvara och biobränsle framöver så att de 22 färdplanerna som näringslivet tagit fram kan genomföras.

Han konstaterade att bioråvaran kan öka något framöver när marker som inte används nu tas i anspråk, men att även även efterfrågan kan komma att öka och att efterfrågan kommer att vara högre än tillgången.

Ebba Willerström Ehrning, projektledare på Fossilfritt Sverige, slog fast att det är vägtransportsektorn som år 2030 kommer att ha det största behovet av bioråvara och att Sverige kommer att behöva importera biobränsle eller bioråvara under ett antal år, men att det kommer att vända med tiden och att vi 2045 kommer att ha ett överskott på bioråvara. Som förklaring till detta lyfte hon tre faktorer:

  • Effektivisering och teknikutveckling inom värmesektorn
  • Snabbare elektrifiering av transportsektorn
  • Effektivisering och elektrifiering av skogsindustrins processer

Hon berättade också att man i arbetet med strategin kommit fram till vilka frågor som var viktigast i den framtida hållbara försörjningen av bioråvara:

  • Substituering – att bioråvara ska ersätta fossil råvara och användas effektivt
  • Hushållning med mark
  • Kolinbindning i ett systemperspektiv
  • Hållbar bioråvara tar hänsyn till miljömålen

Men de viktigaste punkterna i presentationen var Fossilfritt Sveriges skarpa förslag till regeringen. Där presenterade Svante Axelsson fyra huvudförslag:

  • Fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel
  • Stimulering av inhemsk produktion av biodrivmedel
  • Fastställda inblandningsnivåer i flygets reduktionsplikt med slutmålet 100 procent 2045.
  • Nationellt mål för bio-CSS med inriktningen 10 miljoner ton/år.

Förutom dessa lyftes fyra ytterligare förslag:

  • Byggregler med krav på att redovisa använd energi
  • Utred möjligheterna för ökat tillvaratagande av spillvärme
  • Handlingsplan för laddinfrastruktur för lätta och tunga transporter
  • Planeringsmål för utvecklingen av vätgasproduktion

Syftet med handlingsplanen för laddinfrastruktur är främst att privatpersoner, företag och andra aktörer ska kunna se hur infrastrukturen ser ut nu och hur den kommer att utvecklas – så att det är lättare att ta rätt investeringsbeslut. Per Bolund höll med om att det är viktigt att få systemen på plats och att det behövs långsiktigthet generellt, men inte minst för laddinfrastruktur. Han lovade också att staten ska gå in och se till att det är möjligt att ladda bilen även i glesbygd och lyfte elektrifieringen av personbilar som ett sätt att minska behovet av biodrivmedel för personbilar så att det biodrivmedel som produceras kan användas på annat håll.