Ford-transportbilar får geofencing

Publicerad tors, 07/23/2020 - 10:41

Till hösten introducerar Ford möjligheten att installera en geofencing-modul i nya Transit- och Tourneo Custom PHEV, som automatiskt reglerar när bilen ska gå helt på el. Detta för att ytterligare reducera skadliga utsläpp och göra det enklare för transportbilsförare att köra helt på el i exempelvis utsläppsfria zoner.

I slutet av förra året introducerade Ford en laddhybrids-version av transportbilen Transit Custom samt minibussen Tourneo Custom. Bilarna kan som laddhybrider köra upp till 42 km på ren el med hjälp av batteriet på 13.6 kWh. 

Avsikten med laddhybridsversionen var att kunna erbjuda en transportbil som kan köra på ren el där det krävs, exempelvis i utsläppsfria zoner – någonting som blir allt vanligare i svenska och europeiska städer. Men bilen ska också kunna köras på traditionellt sätt med bensin som en räckviddsförlängare - upp till ytterligare 500 km. 

För att göra det enklare för förare att faktiskt köra på ren el i utsläppsfria zoner eller i andra situationer där ren el är att föredra som vid exempelvis köbildning, lanserar Ford till hösten en geofencing-modul som kan eftermonteras i såväl transportbilen som i minibussen. Termen ”geofencing” betyder att man kan sätta upp ett virtuellt staket eller en avgränsning för ett område där man vill att bilen ska agera på ett visst sätt – i detta fall gå över helt och hållet på eldrift väl inne i det avgränsade området. Allt styrs via platsbaserad data som uppdateras i realtid via GPS.

Dessutom kan dem som ansvarar för transportbilsflottan sätta upp egna, avgränsade områden där man vill att bilen ska gå helt på el, till exempel vid skolor, lekplatser eller vid varuhus.