Flera nya ellastbilar till LBC Frakt

Publicerad tors, 04/11/2024 - 22:38

Sunnemo Åkeri, delägare i LBC Frakt, har tagit emot en ny helelektrisk Scania 40R. Lastbilen är speciellt framtagen för regionala fjärrtransporter och den första i en serie av 8–10 fordon som ska levereras till LBC Frakts åkerier under året.

Den första lastbilen som LBC Frakt beställt är en Scania 40R på 64 ton med fyraxligt släp som ska köra burkar och flaskor åt Returpack på sträckan Karlstad–Norrköping. I Norrköping lastas bilen med i stället med varor från Bauhaus som körs med Postnord som tredjepartsleverantör. Andra sträckor som är inplanerade under året är bland annat Karlstad–Eskilstuna och Karlstad–Falkenberg.

Bil nummer två i serien blir även den en Scania 40R men med flisbyggnation och 70 ton totalvikt. Den ska köra sågverksflis från Gruvöns sågverk i Grums till Stora Enso i Skoghall, i tvåskift och 365 dagar om året.

Det nya med dessa lastbilar är effektnivåerna, med en batterikapacitet på upp till 624 kWh. Det innebär att ett tungt ekipage kan köra upp till 250 km innan laddning, helt utan koldioxidutsläpp.

– Med dessa fordon tar vi oss till en ny nivå i elektrifieringen. Vi kan köra med högre totalvikter och längre avstånd samtidigt som vi reducerar en större mängd koldioxid. Det är verkligen en spännande utveckling vi är med om. År 2021 driftsatte vi en lastbil på 18 ton totalvikt och med 20 mils räckvidd. Nu tre år senare kan en ellastbil på 70 ton komma upp i samma räckvidd, säger Lars Reinholdsson, vd på LBC Frakt.

Under 2024 ska lika många elektriska lastbilar att levereras från andra fordonstillverkare, samtidigt som dotterbolaget Laddbolaget färdigställer sina 12 snabbladdningsparker i Dalsland, Värmland och Närke.

– Under slutet av 2024 kommer mer än 10 procent av LBC Frakts fordonsflotta att vara helt elektrisk, vilket ligger i linje med vår strategiska omställningsplan där vi satsar på att år 2030 ha en flotta bestående av 70 procent elfordon, säger Lars Reinholdsson.

Sunnemo Åkeri har blivit en ellastbil rikare. Men det är knappast den sista som kommer att levereras under året till LBC Frakts delägare. Foto: LBC Frakt