Hjulia Råberts kompetensförsörjning

Fler yrkesförare – hur svårt kan det va?

Publicerad fre, 09/25/2020 - 08:21

Hjulia Råberts kommer med nya märkvärdigheter. Denna gång om kompetensförsörjningen till föraryrket.

Åkeriföretag runt om i landet vittnar om förarbrist och vissa företag tvingas till och med att tacka nej till uppdrag. Detta trots situationen med Covid-19. Hur är det möjligt? Som yrkesförare är du i princip garanterad jobb efter utbildning. Dessutom är ingångslönen hög enligt kollektivavtalet, över 26 000 kronor. Vi borde snarare se ett överflöd av förare. Många beskriver även yrket med otroligt fina ord: En enorm frihetskänsla, underbart, världens bästa yrke ...

Efterfrågan på förare ser inte heller ut att minska, tvärtom. Sverige behöver 50 000 nya förare under de närmsta tio åren och transportarbetet med tunga fordon spås öka med 50 procent under samma tidsperiod. På landets transportgymnasium ser vi fler än två förstahandssökanden per plats och tjejerna har hittat yrket. Det låter som guld och gröna skogar, men faktum kvarstår. Det saknas förare.

Inom vissa områden pratas det om en investeringsskuld. Är det en utbildningsskuld vi ser? Har det utbildats för få yrkesförare under en längre period? Är allt myndigheternas och skolhuvudmännens fel? Vad skönt det vore att skylla på en part, men nej.

En utbildningsskuld kan i och för sig komma att bli sann om utbildningsplatserna inte ökar nu när söktrycket är stort, men varken söktryck eller yrkets attraktivitet var någon munter läsning för ett antal år sedan. Då beskrevs yrket som ett mansdominerat farligt yrke med stark machokultur. Ett tungt skitgöra som innebär att du aldrig är hemma och en typisk chaufför beskrevs som en äldre ovårdad man som struntar i sin hälsa. Inte konstigt att få sökte sig hit. Dessutom har branschen haft problem att behålla folk.

Men nu kan vi lösa detta! Bilden av branschen och yrket är mycket mer positiv idag. Detta tack vare att både branschförbund, arbetsgivare och förare jobbat hårt för att ändra bilden. Så som du själv beskriver och beter dig i branschen, så uppfattar även andra den. Realityserien Svenska Truckers har visat många av yrkets positiva sidor och att yrket passar alla – ung, äldre, kvinna, man. Vad är det då som krävs? För mig är det självklart.

Stat och kommun måste tillsätta fler utbildningsplatser. Som arbetsgivare är du modern och attraktiv. År 2020 lever vi i ett jämställt samhälle och alla har rätt till ett schema och en regelbundenhet – två saker som är en förutsättning för att kunna kombinera föraryrket med ett familjeliv. Visar du dessutom din personal uppskattning, lyhördhet och delaktighet, erbjuder personalvård, utveckling och förmåner kommer du varken ha problem att rekrytera eller behålla personal.

Transportköpare ska självklart bara köpa transporter från seriösa företag, värdera mer än lägsta pris och lägga beställningar som går att genomföra utan att rucka på lagar och regler. Transportledare ska inte lova kunder mer än vad som är genomförbart. Stress, frustration och överträdelser kommer många gånger från ogenomtänkta uppdrag och så vill ingen ha det.

Som förare är vi företagets och branschens ansikte utåt. Självklart ler vi mot kunderna, har en positiv attityd, välkomnar nya kollegor och om möjligt tar vi emot och lär upp praktikanter.

Svårare än så är det inte!

Hjulia Råberts

Hjulia Råberts