Falkenklev Logistik levererar med elfordon och elcykel

Publicerad tis, 06/18/2019 - 07:16

Falkenklev Logistik har nu inlett ett test med paketdistribution för DHL Freight med en elcykel och en eldriven transportbil i Malmö city. Det nya konceptet ersätter två konventionella dieselfordon och innebär hållbar distribution. 

- Förra året började vi undersöka möjligheten att börja distribuera gods med elcykel med flak, säger Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik i Malmö. Detta eftersom vi ständigt strävar efter att utveckla hållbara transportlösningar i vår verksamhet.


Victor Falkenklev förklarar att man var i kontakt med Malmö-företaget Move by Bike, som tillverkar och tillhandahåller elcyklar, men att dessa elcyklar inte var tillgängliga på marknaden ännu.


- Istället undersökte vi ett antal alternativ från europeiska elcykeltillverkare och kom fram till att Maxpro Cargo Bikes kunde leverera en eldriven cykel med flak som passade våra behov, säger Victor Falkenklev. Deras standardmodeller var visserligen inte tillräckligt stora, men vi lämnade förslag på en elcykel med större flak och skåp och de tog fram en sådan modell enligt våra specifikationer.


Falkenklev elcykel


Nu har Falkenklev Logistik tagit i drift en elcykel med flak med ett skåp som har 2,8 kubikmeter i volym.


- Just nu pågår en testperiod som inleddes under våren och som varar större delen av året, säger Victor Falkenklev. Vi kommer att testa denna hållbara och effektiva distributionsmodell i Malmö city. Med stor sannolikhet kommer utvärderingen att leda till att vi i samarbete med Maxpro Cargo Bike utvecklar elcykeln ytterligare och skaffar ett skåp med 3,5 kubikmeters volym.

En elcykel med flak/skåp har naturligtvis inte samma lastkapacitet som en transportbil. Av det skälet använder Falkenklev Logistik en mindre depå i utkanten av Malmö stad dit elcykeln med flak/skåp åker och lastar de paketförsändelser som ska köras ut i Malmö city.

Falkenklev eldriven Crafter.



Falkenklev Logistik har dessutom investerat i en eldriven transportbil av modellen Volkswagen Crafter som utför paketdistribution för DHL Freight i samma område som elcykeln i Malmö city. 


- Konceptet fungerar mycket bra och vi har planer på att utöka denna metod även till Lund city och Helsingborg city, säger Victor Falkenklev.


Planen är att elcykeln ska användas för paketdistribution året runt.


- Under den kalla perioden av året är batterikapaciteten inte tillräcklig, säger Victor Falkenklev. Men vi löser detta genom att ha investerat i två extra batteripaket som byts ut under dagen då cykeln är i drift.

För att motverka en eventuell elkris i Skåne så har företaget även investerat i en solcellsanläggning.

Falkenklev Logistik är en av landets större transportörer för DHL Freight. Årsomsättningen i bolaget uppgår till cirka 130 miljoner kronor.

Falkenklev Logistik ägs och drivs av familjen Falkenklev med Marita Falkenklev och hennes söner Victor och William i spetsen. Marita är ägare, Victor är vd för Falkenklev Logistik AB och William är vd för Falkenklev Logistik i Helsingborg AB.

Största delen av Falkenklevs Logistiks verksamhet utgörs av hämtnings- och distributionstrafik, samt kretstrafik i Skåne för DHL Freight.

Falkenklev Logistik i Malmö har 140 anställda och 90 fordon. Falkenklev Logistik i Helsingborg har 45 anställda och 35 fordon. Falkenklev Logistik driver även ett lagerhotell i Höör.