Efterlängtat generationsbyte hos DAF

Publicerad mån, 06/28/2021 - 14:35

DAF tar ett ordentligt omtag inför framtiden med sin nya generation lastbilar. Inte bara en ny XF presenteras. De två färska modellerna XG och XG+ ska ta DAF till nya volymer.

Tidigt i den första sommarmånaden släpptes årets kanske största lastbilsnyhet, från den holländska lastbilstillverkaren DAF.

En helt ny generation lastbilar i DAF:s översta modellskala har nu fått en ersättare där nya hytter klart dominerar i nyhetsvärde. Och det var allt hög tid för DAF att leverera något helt nytt på hyttfronten. Vad än tillverkaren velat ge sken av, så baserades den hittillsvarande XF-hytten på just den hytt som DAF tillsammans med spanska ENASA tog fram till DAF 95 och Pegaso Troner år 1987. Det är 34 år sedan, även om många och omfattande revideringar gjorts genom åren.

Aerodynamiken kom i första rummet när generationen togs fram. Över sex procent står den för i den tioprocentiga förbättringen av bränsleeffektiviteten.

DAF är faktiskt först att från grunden konstruera sina hytter efter EU:s nya och frikostigare dimensionsregler som kom i september förra året. Nya möjligheter har alltså getts och hyttbyggarna kan nu dra nytta av lättnaderna och lägga mer centimetrar på deformationszoner, aerodynamik och/eller rymligare hytter.

DAF har valt en 160 mm förlängning framtill för att förbättra aerodynamiken. Nya generationens XF har dessutom blivit 75 mm lägre baktill jämfört med sin föregångare. Men mest intressant i sammanhanget är ändå de nya modellerna XG och XG+. Dessa bjuder på hela 330 mm längre hytt. I fallet XG+ är taket dessutom 200 mm högre än i föregångaren Super Space Cab. Detta innebär en ståhöjd på omkring 2,20 m, även om golvet inte är helt plant. Räknar vi om det till hyttvolym pratar vi hela 12,5 kubik invändigt i den för serien ultimata XG+.

DAF-lastbil

Interiören är smakfull och modern. Det mesta styrs med reglagen samlade framför föraren. Instrumenteringen innebär en digital 12-tumsskärm och som tillval finns en 10-tums touchskärm för att styra infotainmentsystem. Vi pratar alltså den senaste tekniken, även om bland annat nyckelstarten har behållits. Den anses helt enkelt mest praktiskt, funktionell och kostnadseffektiv. Elektronisk parkeringsbroms finns i alla fall i tillvalslistan.

Runtomsikten är förbättrad med nerdragna rutor. Dessutom finns tillvalet närsiktsruta tillsammans med en uppfällbar passagerarsits för friare sikt på högersidan. De nya spegelenheterna som har blivit ännu tunnare kan ändå ersättas med DAF Digital Vision System. Det betyder att ett avancerat kamerasystem ersätter huvud- och vidvinkelspeglarna. Kamerahornen är dessutom elektriskt infällbara. Även närsiktsarrangemanget kan ersättas med kameror och monitorer.

DAF-lastbil

Det har faktiskt även filats och skruvats på motorerna. Paccars MX-11 och MX-13 gäller fortfarande, men med hjälp av bland annat nya insprutare och topplock, ny utformning av kolvar och foder samt effektivare turbo så kan 50-100 Nm mer vridmoment klämmas ur motorerna. Som exempel bjuder den största 530-motorn nu på 2 700 Nm i vridmoment.

Motortekniken tillsammans med förbättringar i efterbehandlingstekniken samt generator, kompressor och oljepump som inte tar onödig effekt står för en treprocentig förbättring av den totala bränsleeffektiviteten.

Den längre hytten krävde också att chassit fick ritas om. Det nya axelavståndet 4 000 mm har också tillkommit som alternativ för XG och XG+. En nykonstruerad bakaxelupphängning presenteras också. Den nya chassidesignen innebär en viktminskning på omkring 200 kg jämfört med föregångaren.

Försäljningen av nya generationen DAF är i gång. Tillverkningen kommer i gång i september-oktober, och då inledningsvis med 4x2-konfigurationerna. Önskar man den tidigare XF-modellen är det inga bekymmer. Den kommer att tillverkas parallellt, tills vidare.

Kommer det mer av nya generationen DAF?

Jo, det kommer. Det här är bara början.

 

Text: Bosse Norvinge

Foto: DAF

Artikeln är tidigare publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2021.