Det finns inga billiga transporter 

Publicerad tors, 11/15/2018 - 08:26

Detta var det viktigaste budskapet på Sveriges Åkeriföretags Hallands höstmöte. Deltagarna fick bland annat lyssna på Per-Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie som pratade om stölder som drabbar åkerinäringen och Skatteverket som beskrev sitt arbete med att förhindra ekonomisk brottslighet. 

Årets höstmöte för Sveriges Åkeriföretag i Varberg på hotell Asia Spa lockade drygt 30 deltagare till en eftermiddag med många intressanta intryck och efterföljande middag. 

Störst intryck gjorde nog Per-Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie, som pratade under temat ”Åkerinäringen – målgrupp för kriminella”. Fascinerande, skrämmande och intressant. Per-Arne brukar utmana och provocera åkeriföretagarna med att säga att det finns nästan inget lättare än att stjäla gods från en lastbil (särskilt kapellsläp) och vad gör ni för att skydda er? Många stölder och angrepp sker vid stora terminaler i Sverige och företrädesvis i Helsingborg! Parkerade fordon är enkla byten för kriminella. Per-Arne visar på att det är skenbart billigt att köpa ”billiga transporter”. Vilka varumärkesföreträdare har råd att riskera sitt varumärke med att till exempel utnyttja underbetalda chaufförer? Per-Arne visade på samhällskostnaden för kriminalitet, ett dygn i häktet kostar 3 592 kr och en fängelsevistelse kostar samhället 2 851 kr per dygn. Samhällskostnader som vi alla får vara med och betala, även de företag som tror sig köpa billiga transporter.

Henrik Dahlsson, Senior Advisor Hållbara Transporter för Scania berättade om Scanias utbud och strategier för att kunna erbjuda sina kunder ett brett urval av fordon för hållbart transportupplägg. Utveckling och politisk långsiktighet och stabilitet är vad marknaden behöver för att kunna utveckla fordon och motorer i riktning mot fossilfria utsläpp.

Regionchef Liane Ask och branschföreträdare Lars Runesson berättade om aktuella frågor t ex BK 4 vägnätet och att det nu finns i Nationell vägdatabas på webben och det finns länkat på Sveriges Åkeriföretags hemsida. Även Sveriges Åkeriföretags arbete med att förbättra förutsättningarna inom vintervägunderhållet togs upp.

Liane Ask fortsatte med att analysera branschens senaste nyckeltalsrapport som visar vikande efterfrågan på transporter samt sjunkande lönsamhet för åkeriföretagen. Viktiga frågor att fundera över är; Vad är det vi ser? Hur ska vi tolka det? Samt inte minst; Hur kan vi förbereda oss? Sveriges Åkeriföretags SÅ Index är ett viktigt verktyg för att kunna hantera stigande bränslepriser. 

Eftermiddagen fortsatte med att Sari Carlsson och Anette Törnqvist från Skatteverket beskrev arbetet med att förhindra ekonomisk brottslighet. Deras viktigaste budskap var att följ upp leverantörer och underleverantörer i alla led. Skatteverket har bra e-tjänster för att få information om företag.

Trafikpolis Ulrich Larsson avslutade mötet med att kort berätta om läget på vägarna och om bristen på tung-trafik-kunniga poliser. Ett problem som vi ändå tror ska få en lösning. De flesta riksdagspartier har ju bjudit över varandra i satsningar på polisen totalt sett.

Till kvällen samlades cirka 25 personer för en gemensam middag med mycket prat och skratt med gamla som nya vänner. 

Text: Liane Ask
 

Per-Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie pratade bland annat om stölder som drabbar åkerinäringen och vilka konsekvenser detta innebär för samhället.