Danskt cabotage-register ska säkerställa förares löner

Publicerad tors, 01/23/2020 - 09:40

Den danska regeringen och den danska riksdagen – Folketinget – har kommit överens om att alla förare som utför lastbils- eller busstransporter i Danmark måste ha en lön som motsvarar den mest representativa inom vägtransportbranschen. Detta gäller även utländska förare som efter en transport till Danmark bedriver inrikestrafik i landet, det vill säga cabotage.

Dessutom införs ett register där utländska (läs icke danska) åkerier måste registrera sig, så att danska myndigheter får koll på vem som utför cabotage i Danmark och så att de kan kontrollera att förarna får rätt lön.

Framöver kommer även kraven för danska åkerier att skärpas, vilket innebär att de också måste följa lönenivån i de mest representativa avtalen för att få eller få behålla yrkestrafiktillstånd.

Det kommer att vara polisen och en administrativ myndighet som kommer att kontrollera att kraven för utländska transportörer uppfylls. Om de utländska åkerierna inte skickar information till det nya registret kan det bli böter med upp till motsvarande cirka 14 000 svenska kronor (10 000 danska kronor). Om de inte överensstämmer med lönenivån kan det bli böter med minst  motsvarande cirka 50 000 svenska kronor (35 000 danska kronor).

Det är den danska motsvarigheten till Transportstyrelsen – Faerdselsstyrelsen – som utför de aktuella administrativa kontrollerna och återkallande av körkort. Sanktionerna mot danska åkerier förblir desamma som i dag, där ett tillstånd kan återkallas om villkoren för det inte uppfylls.


Avtalet är baserat på de rekommendationer som danska arbetsgivarföreningen (DA) och fackförbundens huvudorganisation (FH) gemensamt föreslog för att förhindra lönedumpning i transportbranschen.

Parterna har enats om att utvärdera avtalet två år efter det att det har genomförts fullt ut.


- Social dumpning är förödande för den danska arbetsmarknaden – inklusive transportbranschen, där vi tyvärr har sett för många exempel på utländska förare som har kört i detta land till fruktansvärda löne- och arbetsvillkor, säger den danske arbetsmarknadsministern Peter Hummelgaard. Det är helt oacceptabelt och måste stoppas. Det är därför jag verkligen är nöjd med att en stor majoritet av det danska parlamentets partier har tagit ansvar och tillsammans med regeringen nu säkerställer lämpliga lönevillkor för förarna, som arbetsmarknadens parter gemensamt har rekommenderat. Nu ges danska och utländska transportörer och deras förare samma villkor så att de kan konkurrera på lika villkor.

Den danske transportministern Benny Engelbrecht framhåller att den danska regeringen arbetar outtröttligt för att se till att det finns ordnade förhållanden på den danska arbetsmarknaden.


- Därför är jag också glad att en stor majoritet av det danska parlamentets partier har skakat hand om att vi måste säkerställa ordnade lön och arbetsvillkor för förare som kör i Danmark, säger han. Det spelar ingen roll om det är förare som är anställda i danska eller utländska företag. Förra månaden, efter år av förhandlingar i EU, ingicks också ett politiskt avtal om vägpaketet. Det stärker arbetsvillkoren för Europas förare, bekämpar social dumpning och säkerställer rättvis konkurrens för danska åkare. Så med dessa två initiativ är vi riktigt väl på väg.