Bring ökar volymerna kraftigt
Koncernen konstaterar att marknaden varit fallande under kvartalet men att paketvolymerna för den egna nordiska verksamheten landat precis över plus genom en ökning på 0,4 procent. I Sverige ser det dock helt annorlunda ut. Ökningen på 44 procent för paketleveranser i Sverige ska också ses i ljuset av att första kvartalet 2021 även det var ett historiskt sett starkt kvartal.
– Vi levererar ett fantastiskt starkt resultat i en fallande marknad. Att vi har en så pass stor tillväxt trots att marknaden generellt är fallande är anmärkningsvärt, säger Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.
Omsättning- och lönsamhetsmässigt pekar dock siffrorna åt ett annat håll. Hela koncernen minskar sin omsättning från 6 till 5,64 miljarder NOK när första kvartalen 2021 och 2022 jämförs, och det justerade rörelseresultatet går från 427 till 144 miljoner NOK.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se