Ännu ingen uppgörelse om EU:s vägpaket

Publicerad tis, 11/26/2019 - 09:19

Det blev ingen uppgörelse i natt när EU:s lagstiftare skulle enas om nya villkor för utländska lastbilsförare som utför transporter i andra EU-länder. Främsta skälet är att de två delarna av EU-lagstiftningen – parlamentet och ministerrådet – har olika uppfattning kring vilka regler som ska gälla.

EU-länder i västra och norra Europa har länge klagat på att lastbilsförare och åkerier från fattigare länder i östra och södra Europa konkurrerar med låga löner och sämre arbetsvillkor och frågan har diskuterats i flera år. Förhoppning är nu att nå en uppgörelse innan årsskiftet. 


- Vi beklagar att det inte träffades någon överenskommelse, säger John Woxström, sakkunnig kring transportrelaterade EU-frågor på Sveriges Åkeriföretag. Risken är nu att Europakommissionens nya kommissionär för transportfrågor inom Directorates General MOVE, som kommer från Rumänien, kommer att driva dessa frågor i en riktning som inte överensstämmer med de villkor som nu presenterats.

Även Johan Danielsson, gruppledare för socialdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott är besviken över att det inte blev en uppgörelse i natt. 


- Vi behöver få nya och bättre regler på plats nu. Den vilda västern som pågår på våra vägar med dumpade löner och slavliknande villkor för lastbilschaufförer är helt oacceptabelt, säger han.

Det blev alltså ingen uppgörelse i den så kallade trilogen – trepartsförhandligen om vägpaketet denna gång heller.
Klockan 02:30, efter nästan 8 timmars förhandlingar, avbröts slutförhandlingen mellan Europaparlamentet, Rådet och EU-kommissionen. Under 2,5 år har Europaparlamentet arbetat med förslagen och i april röstades den svenska socialdemokratiska linjen igenom. Men medlemsstaterna (rådet) valde att bryta av.

- I över tio år har vi socialdemokrater drivit på för nya schyssta villkor på våra vägar, säger Johan Danielsson. Vi behöver få nya bättre regler på plats nu.

Paketet innehåller tre lagförslag för utstationeringsregler i vägtransportsektorn, kör- och vilotider och cabotage, det vill säga tillfälliga inrikestransporter som utländska transportföretag får göra i andra EU-länder.

- Vissa framsteg gjordes under natten för att hitta en gemensam lösning, men några knäckfrågor kvarstår, så som hur länge en lastbilschaufför tillåts köra per vecka och månad och om dagens undantag för kombinerade transporter ska finnas kvar, säger Johan Danielsson.

Ytterligare en förhandling kan komma att planeras in i december med förhoppning att nå en slutgiltig kompromiss.

- Ett av mina främsta krav är att svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige och att alla lastbilar, inklusive lättlastare, måste ha GPS i fordonet så att reglerna kan kontrolleras, säger Johan Danielsson. På dessa punkter verkar det finnas en möjlig majoritet. Jag hoppas nu att vi kan genomföra en till förhandling inom kort så att vi kan ro det här i hamn innan årsskiftet.