Ämnad för de tuffaste utmaningarna

Publicerad fre, 06/18/2021 - 14:53

Nu kompletterar Iveco sin nya lastbilsgeneration med nya T-Way. Det är lastbilsserien för de riktigt tunga och allra tuffaste utmaningarna. Med den blir senaste Way-generationen komplett inom anläggningssegmentet hos Iveco.

När Iveco under hösten 2019 lanserade sina nya S-Way och X-Way fanns inga tveksamheter om att det handlade om en ny generation lastbilar. Mycket var nytt, inte minst designen. Samtidigt behölls också en hel del beprövat under skalet. Nu är det alltså dags att ersätta den legendariska Trakker som länge representerat Iveco i det tunga anläggningssegmentet, och det görs med nya Iveco T-Way. Även här tar Iveco vara på det pålitliga från föregångaren men kompletterar med en hel del av den senaste tekniken och det nya direkt från konstruktionsavdelningen.

Interiör Iveco T-Way

Under den nya hytten, som för T-Way erbjuds som kort eller lång hytt med standardtak eller högt tak, återfinns två grundmotorer i fem olika effektsteg. Den stora 13-litersmotorn Cursor 13 är precis som tidigare på 410 eller 450 hk. Det effektfullaste alternativet som förut låg på 500 hk ökas däremot med en tia till 510 hk. Klaras lassen med mindre motor så finns 9-litaren Cursor 9 med 340 eller 360 hk.

Som växellåda används de beprövade 12- eller 16-stegade Hi-tronix. Nya funktioner speciellt anpassade för terrängkörning har däremot lagts till: Hill-Hold för att underlätta start i backe, krypläge för riktig krypkörning och gungningsfunktion om man väl kört fast. För landsvägen finns Hi-Cruise-systemet med förutseende växling och farthållare samt eco-roll-funktion.

Exteriör Iveco T-Way

Nu inför Iveco även ett hydrostatiskt drivsystem med drivning på framaxeln på 6x4-konfigurationerna. Hi-Traction heter systemet som kopplas in vid behov i farter upp till 25 km/h. Systemet ger en fördel i bränsleförbrukning, instegshöjd och nyttolast jämfört med en regelrätt mekanisk allhjulsdrivning.

Viktbesparande är också den nya tandemboggin som är gjuten i ett stycke och hela 325 kg lättare än motsvarande på Trakker. Skivbromsar är också möjligt att få på navreduktionsbakaxlarna. Till det allhjulsdrivna utbudet har det också tillkommit tre nya axelavstånd.

Självfallet innehåller T-Way en rad nya trafiksäkerhetssystem och allehanda nya uppkopplingsmöjligheter, telematikfunktioner och digitala tjänster. Allt enligt både gällande krav och de flestas önskemål.

Orderböckerna ska vara öppna sedan första juni och leveranserna beräknas komma i gång under hösten.

Text: Bosse Norvinge     Foto: Iveco