Akkafrakt rekryterar nya chefer

Publicerad mån, 09/16/2019 - 09:21

Johan Persson har tillträtt som ny organisationsutvecklingschef/COO för Akkafrakt och Monika Broel-Plater har tillträtt som ny marknads- och kommunikationschef/CMO för bolaget. kommer att ingå i Akkafrakts ledningsgrupp.

Johan Persson kommer närmast från en befattning som platschef inom DH. Som Akkafraks Organisationsutvecklingschef/COO kommer Johan primärt att ansvara för att stärka och vidareutveckla bolagets digitaliseringsagenda och supportera organisationen med förbättringsarbetet för att positionera Akkafrakt ”som ett bolag i världsklass”. Johan kommer dessutom att ansvara för arbetet med att maximera värdet av Akkafrakts betydande fastighetsbestånd.

- Jag är mycket glad att få välkomna Johan Persson till Akkafrakt, säger Akkafrakts vd Carl-Henrik Söderström. Johans breda erfarenhet av organisationsutveckling samt förbättringsarbete inom logistik kommer vara en stor tillgång för oss. Johan börjar i en spännande tid av förändring där vi tillsammans tar Akkafrakt in i en ny epok.  

Johan har tidigare haft ledande operationella roller inom tredjepartslogistik för DHL och är internt utbildad i DHL:s motsvarighet till Six Sigma Black Belt som handlar om att effektivisera arbetssätt. Han har stor erfarenhet av att arbeta med implementering och utveckling av digitala system samt processoptimering som effektiviserar organisationen i sin helhet.

- Det känns otroligt roligt och spännande att kliva ombord på Akkafrakt som är en stor transport- och logistikkoncern i Sydsverige, säger Johan Persson.  Akkafrakt har ett starkt varumärke med mycket lojala och trogna kunder samt delägare med stor entreprenörsanda och ”personligt engagemang”. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara delaktig i Akkafrakts framtida utveckling.

Monika Broel-Plater har tillträtt som ny marknads- och kommunikationschef/CMO för Akkafrakt. Monika kommer närmast från rollen som marknadschef på Jaguar Land Rover. Som Akkafrakts Marknads- och kommunikationschef/CMO kommer Monika primärt att ansvara för att stärka och förtydliga bolagets erbjudande och position på marknaden.

- Jag är mycket glad att få välkomna Monika Broel-Plater till Akkafrakt, säger Carl-Henrik Söderström. Hennes breda erfarenhet av kommunikation och marknadsföring kommer vara en stor tillgång för oss i vår ambition att göra Akkafrakt ännu mer kund- och marknadsorienterat. Monika börjar i en spännande tid av förändring där vi tillsammans tar Akkafrakt in i en ny epok.

Monika har tidigare haft ledande roller inom marknadsföring för varumärken som Jaguar Land Rover, E.ON och Nestlé, och även hunnit med ett par år utomlands på Ikea i Warszawa och Schweiz. Hon har stor erfarenhet av att arbeta med en bred palett av kanaler, såväl digitala som traditionella marknadsföringskanaler, för att skapa ökat kundengagemang.

- Det är en stor ära för mig att ta mig an rollen som marknads- och kommunikationschef/CMO på Akkafrakt, säger Monika Broel-Plater. Akkafrakt är ett fint och anrikt varumärke med en fascinerande historia och starkt kundengagemang. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara delaktig i Akkafrakts framtida utveckling.