73-tons Volvoekipage i trafik hos Trygve Bengtson

Publicerad mån, 10/21/2019 - 14:41

Trygve Bengtsons Åkeri Sölvesborg sätter nu in landets första 73-tons lastbilsekipage med treaxlig lastbil och femaxlig släpvagn i trafik. Lastvikten på BK 4-vägar blir hela 50 655 kg enligt tekniska data från Transportstyrelsen. Trygve Bengtsons Åkeri har nyligen också anslutit sig till uppdaterade Fair Transport. 

Trygve Bengtson

- Att utföra transporter med det här nya, högeffektiva ekipaget är helt i linje med Fair Transport, säger Trygve Bengtson. Klimatet, trafiksäkerheten och transporteffektiviteten blir vinnare med dessa transportupplägg. Det är dessutom fantastiskt att det går att åstadkomma ett sådant här effektivt ekipage med en treaxlig lastbil. Det innebär en rejäl skillnad att inte behöva investera i en fyraxlig lastbil eftersom det blir bättre driftsekonomi med treaxlig lastbil.

Trygve Bengtson är i likhet med flera andra framgångsrika åkeriförtagare en stark förespråkare av uppdaterade Fair Transport.

Trygve Bengtson


- Fair Transport höjer ribban för hela åkerinäringen, säger han. Det framgår tydligare skillnaden mellan de åkeriägare som bara snackar utan att agera och de åkeriföretagare som går från ord till handling och visar att de menar allvar med sina planer för förbättringar, säger han.


Lastbilen är en Volvo FH 16 750 6x4 och är bland annat utrustad med tandem axellyft, luftfjädring, 10 tons framaxel, Volvos dynamiska styrning VDS med personliga inställningsmöjligheter, lastindikator, multifjärrkontroll som bland annat möjliggör att avläsa vikt vid lastning.


Påbyggnaden är flisbur på både bil och släpvagn. Flisburarna och släpvagnen är levererad av Eksjö Maskin & Truck. 

Lastbilen är levererad av Volvoåterförsäljaren Finnvedens Lastvagnar i Karlshamn.


Trygve Bengtsons Åkeri, med en årsomsättning på cirka 160 miljoner kronor, är ett av landets större privatägda åkerier som utför transporter direkt för skogsbolag och sågverk i södra och mellersta Sverige.  


- Vi har 42 egna lastbilsekipage och samtliga har påbyggnader och släpvagnar från Eksjö Maskin & Truck, säger Trygve Bengtson. Vi har beställt ytterligare två ekipage med motsvarande specifikationer som det här nya 73-tonsekipaget. Vi räknar med att få ett nytt lastbilsekipage levererat till åkeriet varannan månad framöver i år och under nästa år.


Utöver de 42 egna lastbilsekipagen har Trygve Bengtsons Åkeri knutit till sig ytterligare drygt 20 lastbilsekipage som ägs av inhyrda åkerier som utför transporter via Trygve Bengtsons Åkeri på heltid.


- Även våra inhyrda åkerier följer vårt åtagande och ställningstagande inom ramen för Fair Transport, säger Trygve Bengtson.

Det nya 73-tonsekipaget kommer huvudsakligen att utföra transporter för Södra Skogsägarna i södra Sverige. Södra Skogsägarna är en betydande kund till Trygve Bengtsons Åkeri, men åkeriet har även en bred kundbas och utför uppdrag för de flesta skogsbolag och sågverk i södra Sverige. 


- Vi arbetar stenhårt med att minimera tomkörningar, säger Trygve Bengtson. Vi använder flexibla flis- och visirekipage och utför transporter av bland annat sågade trävaror, pappersmassa, finpapper, sågbiprodukter och bränslepellets. Dessutom distribuerar vi interiörträ i viss omfattning.


Trygve Bengtson ser enbart fördelar med det nya BK 4-vägnätet.

- Det innebär effektivare lastbilstransporter och vi använder uppläggen så mycket det går, säger han. För närvarande transporterar vi cirka 25 ”BK 4-laster” per dygn i södra och mellersta Sverige. I takt med att BK 4-vägnätet byggs ut kommer vi att frakta ännu mer ”BK 4-laster”.

Trygve Bengtson räknar med att det årliga miluttaget för det nyinsatta 73-tonsekipaget kommer att ligga på cirka 22 000 mil. Trygve Bengtson märker att fler av skogsbolagen och sågverken tar ett ökat grepp för att åstadkomma hållbarare och klimatsmartare transporter. 


- Jag välkomnar den utvecklingen, säger han. Åkeribranschen och skogsnäringen har goda möjligheter att tillsammans verka för ännu hållbarare och effektivare lastbilstransporter framöver.