Stark linje el-lastbilar från Scania

Publicerad fre, 12/17/2021 - 17:00

Scania jobbar vidare mot övergången till ett mer hållbart transportarbete. Deras uppställning av helelektriska lastbilar och hybrider står redo att möta allt hårdare krav. Svensk Åkeritidning har fått provköra el-alternativen och bilda sig en uppfattning.

Under hösten förra året lanserade Scania sina nya parallellhybrid- och helelektriska lastbilar. Vi fick inte titta närmare på dessa nyheter då av förklarliga skäl. Nu gavs i alla fall den möjligheten då Scania samlat sina modeller för provkörning.

Den nya utbudet innefattar helt elektrisk drift (BEV) samt parallellhybridlösningarna, både självladdande (HEV) och som laddhybrid (PHEV). Det huvudsakliga användningsområdet är inom närdistribution och alternativen är redo att möta allt hårdare upphandlingskrav och städers tuffare miljözoner.

Scanias parallellhybrider, som kombinerar förbränningsmotorns och elmotorns fördelar, har vi både sett och kört tidigare. Den senaste uppställningen ellastbilar innefattar nya hybrider med betydligt bättre batterikapacitet. På dem vi ser nu utlovas 60 km räckvidd på eldrift för laddhybriden, att jämföras med tidigare 10 km.
För att nå upp till 60 km används i laddhybriden (PHEV) tre batteripack ur den senaste generationen litium-jonbatterier med bättre energitäthet på 90 kWh. Den ”vanliga” hybriden (HEV) är bestyckad med ett batteripack på 30 kWh som ger den upp till 20 km aktionsradie på eldrift.

En uppladdning med 95 kW DC-laddning upp till 80 procent går på runt 35 minuter. Under en rast med andra ord.

Scania laddningsuttag

I automatläget bestämmer bilen själv när eldriften ska användas, eller när förbränningsmotorn är bästa alternativet. Men man kan själv via en strömbrytare välja eldrift om inte Scanias geofencingsystem ser till att koppla över till eldrift exempelvis när bilen kommer in i en miljözon. Inför dessa zoner är det också bra att koppla på den forcerade laddningen för att se till att ordentligt med energi finns i batterierna. Detta görs också med en strömbrytare.

Elmaskinen pikar till 130 kW (177 hk) och 1 050 Nm vridmoment. Kraften kommer som brukligt direkt. I fart däremot, speciellt om det går lite uppför, känns det som att newtonmetrarna inte riktigt räcker till. Inte minst när vi hade ett släp efter och bruttovikten låg kring 32 ton. För hybridalternativen som är godkända för släp är tanken nog mer att kunna ha släpet med sig och använda det mer som en distributions- och omlastningscentral och inte släpa omkring på en hel arbetsdag. Saken är också den att jämförelsevis med den helelektriska alternativet, så är elmaskinen faktiskt hälften av vad som bjuds i BEV:en. Samtidigt finns här en dieselmotor som ska stötta upp genom att ta över när behovet kräver. Dessutom samkör båda motorerna vid ”kick down”, så helt handfallen är inte hybriden med tunga lass. Elmaskinen får stöd av 9-litersmotorerna på 280, 320 eller 360 hk. Alla kan självfallet köras på HVO. 320- och 360-motorerna kan också konverteras för RME-bränsle.

Är förutsättningarna de rätta så är Scanias helelektriska modell ett alternativ. Beteckningen är 25 P, vilket anger genomsnittseffekten 250 kW och inte den uppskattade räckvidden på 250 km även om det råkar sammanfalla väl.

Det är totalt nio batteripack på totalt 300 kWh som ger den räckvidden. Som alternativ, om axelavståndet inte medger mer, gäller fem batteripack på totalt 165 kWh med räckvidden 130 km.

Med 130 kW DC-laddning laddas de nio batteripacken på mindre än 100 minuter. Med alternativet fem batterier tar det ungefär 55 minuter.

Under hytten sitter, i stället för en förbränningsmotor, ett av batterierna. De återstående fyra eller åtta batterierna sitter längs sidan av chassit. Där har också komponenterna för eldriften, såsom styrenheter, omvandlare och batterikylning placerats. Det gäller även det elhydrauliska styrsystemet och den elektriska luftkompressorn som behövs på ellastbilen.

Totalvikten låg på närmare 19 ton och körbarheten var hög och inget att anmärka på. Den känns fullt jämförbar med motsvarande DC09-motorn och lite till, vilket också siffrorna pekar på – 230–296 kW, 310–403 hk och ett vridmoment på 1 300 Nm konstant, men som når upp till hela 2 200 Nm. Det är med andra ord bra kraft som finns att tillgå för körningen.

Parallellhybriderna använder de befintliga växellådorna, men på BEV-bilen sitter en tvåväxlad växellåda av egen konstruktion bakom elmaskinen.

Scania ellastbil hastighetsmätare

Det är i elfordonssammanhang ännu viktigare med eco-driving-tänket, vilket innebär framförhållning och att föraren när hastigheten behöver sänkas använder tillsatsbromsspaken i stället för fotbromsen. Det ger i dessa sammanhang också en regenerativ bromsning som kombinerar inbromsning och laddning av batterierna. Broms- och laddningseffekten styrs alltså med spaken till höger om ratten, den vi ju också kan kalla motorbroms då det ju faktiskt är en sådan även om det är en elmotor inblandad. Tre effektlägen bjuds och i hybridversionerna startar dieselmotorn i tredje läget och avgasbromsar för extra retardation.

Scania ellastbil

När det handlar om valet mellan en elhybrid och en helelektrisk lastbil är det behovet av körsträcka i förhållande till laddningsmöjligheterna som avgör. Scanias ellastbilar fokuserar i dagsläget på distributionstransporterna, men utvecklingen av ellastbilarna går som bekant vidare mot tyngre och längre transporter. Batterierna blir allt effektivare i förhållande till både vikt och storlek, men inte minst priset. Även laddningseffektiviteten kommer att förbättras. Bland annat utvecklas MCS (Megawatt Charging System) laddkontakt med laddningseffekt på 1 megawatt.

Scania jobbar som sagt vidare på utbudet av elfordon för fler transportområden. Inom några år kommer resultaten av det.

 

Text: Bosse Norvinge & Mats Hellström

Foto: Bosse Norvinge

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 8 2021.

 

 

Scania R 360 B4X2NB (PHEV)

Motor: DC09 141, 5:a, 360 hk

Elmaskin: 115 kW/157 hk (kontinuerligt) och 130 kW/177 hk (pik)

Tjänstevikt: 12 547 kg

Tillåten lastvikt: 5 453 kg

Totalvikt: 19 500 kg

Axelavstånd: 5,35 m

Byggnation: SKAB-skåp

 

Scania 25 P B4X2NB (BEV)

Elmaskin: 230 kW/310 hk (kontinuerligt) och 296 kW/403 hk (pik)

Tjänstevikt: 12 635 kg

Tillåten lastvikt: 5 365 kg

Totalvikt: 20 500 kg

Axelavstånd: 5,55 m

Byggnation: Norfrig-skåp