"Bärigheten ska avgöra BK 4"
Trafikutskottet anser inte att BK4-klassningen ska styras av en ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Vägarnas bärighet ska istället avgöra vilket vägnät som upplåts för de tyngsta lastbilarna, anser utskottet.
Den 1 juli börjar den nya lagen om bärighetsklass för väg, BK 4 att gälla. En del av vägnätet kommer att öppnas upp för lastbilsekipage med 74 tons totalvikt, med start i början av 2018 enligt regeringens beslut med målet att effektivisera godstransporterna på vägarna.
Trafikutskottet uttalar att man är positiv till regeringens förslag om en ny bärighetsklass. Däremot så håller man inte med om att det vägnät som väljs ut för BK4 inte får åsidosätta regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart.
För få vägar
I ett uttalande på sin webbsida påpekar utskottet att detta skulle kunna medföra att endast cirka åtta procent av det statliga vägnätet kan upplåtas för lastbilar med en högsta bruttovikt på 74 ton.
"Istället ska vägarnas bärighet vara avgörande för vilket vägnät som upplåts för dessa fordon och detta bör genomföras skyndsamt." skriver trafikutskottet.
Det föreslår också att riksdagen i ett tillkännagivande ska uppmana regeringen att se över hur längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet.
S, MP och V reserverar sig
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställer sig inte bakom utskottets uttalanden om vilka faktorer som ska avgöra upplåtandet av ett vägnät för BK4.
Partierna anser i likhet med regeringen att ett upplåtande av vägnät för BK4 måste ske på ett sådant sätt att de totala klimat- och miljöeffekterna blir positiva och att en överflyttning av godstransporter från järnväg och sjöfart kan undvikas.