Scania testar ellastbilar i gruvdrift
Scania har kommit överens med LKAB om att testa en elektrisk Scania Heavy Tipper och en elektrisk kranbil i gruvan i Malmberget. Samarbetet är en pusselbit i utvecklingen av en hållbar gruvnäring.
Vägen till en säker, produktiv och utsläppsfri järn- och stålindustri börjar med järnmalmen i gruvorna, och utökas nu till att också omfatta transport, skriver Scania i ett pressmeddelande.
– De elektriska lastbilarna är en del av ambitionen att sätta en ny standard för hållbar gruvbrytning, där vi använder fossilfritt hela vägen. Vi byter ut vår dieseldrivna fordonsflotta, och när vi provar kapaciteten från batteridrivna elfordon, fattar vi beslut med hänsyn till att valet av lastbilar inte bara ska bidra till högre produktivitet utan, mest av allt, till en mer hållbar gruva och en säkrare arbetsmiljö, säger Peter Gustavsson, projektledare vid LKAB.
Scania Heavy Tipper har en total vikt, inklusive last, om 49 ton och kommer transportera restavfall och laddas vid en fast station ovan jord. Den andra lastbilen är utrustad med en kran som passar ändamålet att frakta borrstål till borr-riggar under markytan. Den kommer huvudsakligen att laddas vid en fast station under jord, men mobil laddning vid andra platser är också möjligt för att öka flexibiliteten. Fordonen förväntas tas i bruk vid LKAB under 2022.
– Vi fortsätter att arbeta med kunder som vill prova innovativa lösningar tillsammans med oss. För Scania är det väldigt värdefullt att kunna testa elektriska fordon i den extrema miljö vi hittar i riktiga kunders gruvverksamhet. Dessutom är Scania Heavy Tipper den första i sitt slag i denna industri och ytterligare ett riktigt stort kliv på vägen mot hållbara transportlösningar inom alla applikationer, säger Fredrik Allard, chef för e-mobilitet på Scania.
– Det sätt som Scania är en del av vår förändringsprocess är värdefull eftersom det ger oss möjligheten att utvärdera deras batteridrivna fordon. Tillsammans hoppas vi kunna utveckla och bygga fossilfria fordon som är lika produktiva, eller ännu bättre, än de vi har idag, säger Peter Gustavsson.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se