Massbalansering gör Skånemejeriers transporter fossilfria

Publicerad

2024 var Skånemejeriers inrikestransporter fossilfria till 96 procent. De kvarvarande procenten är dock svåra att bli av med och därför har mejerikoncernen nu tecknat ett avtal som innebär att man under 2025 kommer att kunna tillgodoräkna sig även dessa och uppnå 100 procent fossilfrihet.

Avtalet har skrivits med drivmedelsleverantören Energifabriken och innebär att samarbetspartnern Tommy Nordberghs Åkeri tankar fossilfritt bränsle som motsvarar mängden icke fossilfritt bränsle som Skånemejerier använder i sina inrikestransporter. På så sätt uppnås samma klimatnytta som om Skånemejerier själva skulle ha kört med 100 procent fossilfritt.

Lösningen, som heter Carbon Go, är certifierad av Energifabriken och uppges vara i linje med DLF:s (Dagligvaruleverantörernas Förbund) Transportinitiativ. Att Skånemejerier valt den här metoden beror på att de allra sista procenten icke fossilfritt bränsle är mycket svåra att bli av med. Dessa transporter sker på sträckor där infrastrukturen för fossilfritt inte är tillräckligt utbyggd, eller utgörs av samtransporter där andra bolag är inblandade.

– Är inte efterfrågan på fossilfritt bränsle tillräckligt stor hos andra aktörer under gemensamma transporter så kan det vara utmanande att säkerställa fossilfritt i tanken för våra mindre leveranser, säger Peter Liljedahl, transportchef på Skånemejerier.

Skånemejeriet har ett långvarigt samarbete med Tommy Nordbergh Åkeri sedan tidigare och menar att man valt att samarbete med åkeriet även i detta fall för att användningen av det fossilfria bränslet ska sker så nära Skånemejeriers värdekedja som möjligt.

– Vi är stolta och glada över att vi tillsammans gör hållbarhet till en ännu mer integrerad detl av vårt samarbete, säger Linda Backlund, vice vd på Tommy Nordbergh.

Så fungerar Carbon Go
Genom Carbon Go kan ett företag som behöver transportera gods betala för klimatnytta och redovisa lägre utsläpp för sin transport trots att det är ett annat företag som använder det fossilfria drivmedlet. Drivmedlet är spårbart och certifierat enligt certifieringssystemet ISCC. Metodiken bygger på principen om massbalans.

Skånemejerier ska bli helt fossilfria i sina inrikestransporter. För att lyckas tar man hjälp av massbalanseringsprincipen.