Världspremiär för femte generationen Caddy

Publicerad tors, 02/20/2020 - 23:12

Svensk Åkeritidning var på plats i Düsseldorf, Tyskland på torsdagskvällen, den 20 februari, i samband med världspremiären av den femte generationen av den bästsäljande modellen från Volkswagen Transportbilar – Caddy. Över tre miljoner har tillverkats och modellen står sig som Sveriges mest köpta transportbil år efter år.

Volkswagen Caddy

För första gången baseras Caddy på MQB-plattformen, vilket innebär att nya avancerade teknologier tillkommer, exempelvis förarassistentsystemet som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen, samt uppkopplade infotainmentsystem. Ny teknik hos TDI-motorerna innebär renare utsläpp än någonsin tidigare. Både den exteriöra och interiöra designen är förstås helt ny med ett modernt och sportigt uttryck. Samtidigt har utrymmet inne i bilen förbättrats avsevärt.

- Med större utrymmen, perfektion i varje detalj, ny teknik och en ny dynamisk design tar nya Caddy ett stort kliv framåt, säger Thomas Sedran, CEO för Volkswagen transportbilar.  Detta ger oss potentialen att öka Volkswagen Transportbilars andel i det så kallade A-segmentet av marknaden för skåpbilar och familje-MPV:s över hela världen. MQB-plattformen ger tekniska möjligheter som formgivarna använde sig av för att skapa en helt nydesignad kaross - en som är mer karismatisk än någonsin.

Med ett CW-värde som reducerats från 0,33 till 0,30, sätter Caddy ett nytt riktmärke för denna typ av fordon. Caddy har även ett antal nya exteriöra funktioner, som till exempel elektrisk stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, ett panoramasoltak med extra stor glasyta samt nya LED-strålkastare och LED-bakljus. För första gången erbjuds också Keyless Access och fullt digitala mätartavlor med ”Digital Cockpit”.

Den femte generationen av Caddy har nya högteknologiska lösningar och märkbart mer utrymme. Den långa versionen - Caddy Maxi - ger nu utrymme för upp till två Europapallar. Instrument och kontrollenheter har ett interaktivt gränssnitt för förare och passageraren via Digital Cockpit. Radio- och infotainmentsystem finns nu med skärmstorlek mellan 6,5 och 10 tum. Fusionen av Digital Cockpit och det största 10-tums navigationssystemet skapar ett nytt digitalt landskap. Via en online-anslutningsenhet (OCU) med integrerad eSIM har infotainment-systemen tillgång till mobila onlinetjänster och funktioner för ”Volkswagen We”, vilket innebär att den nya Caddy alltid är uppkopplad mot nätet. Sex av de 19 förarassistanssystemen på Caddy är helt nya. De inkluderar Travel Assist, som för första gången i en Volkswagen Transportbil kan assistera körningen över hela hastighetsregistret. Tillsammans med Travel Assist är Caddys nydesignade multifunktionsratten också utrustad med rörelsekänsliga sensorer. Dessa sensorer detekterar även en lätt berörande hand så den inte behöver sända ut falska alarm till föraren att ta över styrningen. Också nu i nya Caddy - Trailer Assist, som hjälper till med manövrering av släp. Side Assist inkluderar nu också Rear Traffic Alert som kan upptäcka inkommande trafik från sidan när man backar ut bilen. TDI-motorerna, som uppfyller 2021 Euro 6-utsläppsstandarder är alla utrustade med partikelfilter. Det nya dubbeldoseringssystemet används också för första gången i TDI-motorerna som erbjuds till Caddy.

Effektutförandena som erbjuds ligger mellan 55 kW/75 hk till 90 kW/122 hk. Via två SCR-katalytiska omvandlare och därmed dubbel AdBlue-injektion minskas utsläppen av kväveoxid (NOx) betydligt jämfört med den tidigare. Detta gör att Caddys TDI-motorer tillhör de renaste dieselmotorerna som erbjuds i världen just nu. De nya drivsystemets teknologier har en märkbar positiv effekt både ekologiskt och ekonomiskt då de, beroende på motorversion, beräknas få en bränsleförbrukning som är upp till tolv procent lägre än den tidigare modellen (baserat på prognoser, certifierade förbrukningssiffror förväntas vara tillgängliga från början av juli). Den nya Caddy kommer att lanseras som skåpbil med eller utan fönster i lastutrymmet, och i olika personbilsvarianter (MPV).

Personbilarna har fått en ny namnstruktur där basmodellen i framtiden kommer att heta ”Caddy” och över den följer "Life" och slutligen ”Style”. Faktum är att alla modeller är ännu bättre utrustade än motsvarande tidigare versioner.

Den nya Caddy visades för första gången på ett event i Düsseldorf, Tyskland den 20 februari. Marknadsintroduktionen väntas ske i slutet på detta år.