Positiv utveckling för Båramopendeln


Publicerad fre, 07/24/2020 - 08:21

Båramopendeln mellan Göteborgs hamn och Båramo kombiterminal i Skillingaryd har ökat antalet hanterade import- och exportcontainrar med 4 procent under första halvåret 2020 jämfört med 2019 och ökningen är hela 11 procent jämfört med 2018.

Båramopendeln drivs sedan 2016 i ett unikt partnerskap mellan GDL, Green Cargo och PGF Terminal där GDL har det kommersiella ansvaret samt utför transporterna till och från terminalen, Green Cargo kör tåget, och PGF driver Båramo kombiterminal som man arrenderar av Vaggeryds kommun. Båramo är en av de största inlandsnoderna i hamnskyttelsystemet med järnväg till och från Göteborgs hamn, Skandinaviens största. Båramo kombiterminal ingår den av EU inrättade europeiska järnvägskorridoren Scandmed.

- Ökningen är resultatet av ett ständigt bearbetande av marknaden men är också kvittot från nöjda kunder och kunders kunder i hela Småland, säger Tomas Arvidsson som sköter utveckling av trafik vid PGF Terminal. Vi är glada att bidra till både ökad hållbarhet och ökad tillväxt även i svåra tider för regionens näringsliv.

Tomas Arvidsson förklarar att ytterligare trafik är på gång, vilket passar bra då terminalen fyllt tio år under 2020, med koppling till kontinenten.
- Järnvägstransport är inte bara hållbart utan ett säkert och tryggt alternativ och Båramopendeln stoltserar med en punktlighet om 98,7 procent och även nu under sommaren med många och stora underhållsarbeten längs järnvägen löser vi transportuppgiften med omledning, säger Magnus Gustavsson, Green Cargo.

Markus Ekwall, GDL, framhåller att det är en rejäl utmaning att driva tidskritisk järnvägstransport med höga kundkrav på avstånd under 30 mil.

- Men genom systemlösningar och samarbeten har vi lyckats skapa en konkurrenskraftig transportlösning som en normal vardag gör att det är nästan 90 lastbilar mindre på vägarna mellan Göteborg och Småland, säger han.