Henrik Holm och Magnus Andersson blir åkeri-kompanjoner

Publicerad tis, 06/30/2020 - 21:12

GDL Transports tidigare vd Henrik Holm och åkeriägaren Magnus Andersson blir kompanjoner. Detta genom att Henrik Holm per den 1 juli förvärvar 50 procent av aktierna i SMJ Transport av Magnus Andersson. Magnus Andersson behåller resterande 50 procent av aktierna i bolaget. 

Samtidigt förvärvar SMJ Transport inkråmet i Påarps Åkeri och Påarps Transport av Kent Ardenvik. Kent Ardenvik behåller tre lastbilar med tillhörande personal och transportuppdrag. 


Förvärvet av inkråmet i Påarps Åkeri och Påarps Transport omfattar nio lastbilar och de anställda lastbilsförarna, samt tillhörande transportuppdrag. Verksamheten utgörs av dragbilar med sidlastare som utför containertransporter för GDL.

Henrik Holm har mångårig erfarenhet av ledande befattningar inom svensk och nordisk transportnäring. Tidigare i sin karriär har han bland annat varit vd för DSV Road i Sverige, chef för Postnords enhet för land-, flyg- och sjötransporter samt vd för GDL Transport fram till september 2019. Henrik är dessutom fortfarande styrelsemedlem i GDL.
 

Henrik Holm

- Jag började min karriär i branschen som åkeriägare och tycker det kan vara roligt och lämpligt att så här på ”karriärens höst” komma tillbaka till det, säger Henrik Holm till Svensk Åkeritidning. Åkeribranschen med dess villkor och förutsättningar har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att jag med mina 40 år i branschen ska kunna bidra till en positiv utveckling framöver, både för branschen i stort, samt genom det bolag jag äger och driver tillsammans med Magnus Andersson.

Henrik Holm blir vd och trafikansvarig i SMJ Transport.

Magnus Andersson och Henrik Holm känner varandra sedan tidigare. Detta eftersom Magnus via sina andra åkerier – Magnus Ekeby och Magnus Andersson Transport – sedan många år tillbaka är transportör för GDL. 


Magnus Andersson

- Jag blev kontaktad av Henrik Holm våren 2020, säger Magnus Andersson till Svensk Åkeritidning. Vi tog en lunch tillsammans och jag fick en förfrågan av Henrik om att köpa en tredjedel av Kent Ardenviks verksamhet. Henrik skulle köpa en tredjedel och Kent skulle behålla en tredjedel.

Magnus Andersson svarade att han behövde betänketid.


- Därefter kontaktade jag Henrik och kom med ett annat förslag, nämligen att Henrik skulle förvärva hälften av aktierna i SMJ Transport och att SMJ Transport därefter skulle förvärva inkråmet i Påarps Transport och Påarps Åkeri, säger Magnus Andersson. Både Henrik och Kent tyckte det var ett bra förslag, och nu blev det så.

Både Henrik Holm och Magnus Andersson ser positivt på att de nu blir kompanjoner genom det gemensamma ägandet i SMJ Transport. 


- Magnus är en mycket duktig och affärsmässig åkeriföretagare och vi fick en god kontakt under de åren jag var vd för GDL, säger Henrik Holm.

Magnus Andersson framhåller att han och Henrik hade ett bra samarbete när Henrik var vd i GDL. 


- Därför känns det både kul och ärofullt att nu kunna driva bolag tillsammans med Henrik, säger han. Dessutom ser vi nya affärsmöjligheter med att gå in i nischen med sidlyftande containerchassier.

Magnus Andersson startade som åkeriföretagare år 2000 med en lastbil. Därefter har verksamheten vuxit. Sedan tidigare äger han Magnus Andersson Transport med 29 lastbilar och en omsättning på 60 miljoner kronor per år, samt Magnus Ekeby med 5 lastbilar och en årsomsättning på cirka 10 miljoner kronor per år.

Verksamheten i Magnus Andersson Transport och Magnus Ekeby utgörs främst av inrikestransporter av livsmedel, främst via GDL, för aktörer som Carlsberg, Dagab/Axfood, Everfresh, Coop, Ica, Kobia, Kronägg och Skånemejerier samt bygg- och anläggningstransporter och vinterväghållning för Svevia.

Utöver transporter bedriver Magnus Andersson Transport även kringtjänster som packning av varor.

Verksamheten i SMJ Transport består sedan tidigare av 2 lastbilar med en omsättning på 4 miljoner kronor per år. Efter förvärvet av inkråmet i Påarps Åkeri och Påarps Transport kommer omsättningen att uppgå till cirka 22 miljoner kronor.

Sammanlagt, efter förvärvet, kommer Magnus Andersson Transport, Magnus Ekeby och SMJ Transport att förfoga över en fordonsflotta på 45 lastbilar med 70 medarbetare och en sammanlagd årsomsättning på mer än 90 miljoner kronor per år.

Både Henrik Holm och Magnus Andersson betonar att de har siktet inställt på fortsatt tillväxt framöver!